Ventilation
msmn: För att undvika ljudproblem och kostsamt tryckfall bör du inte gå över 5 m/s i luft hastighet. För att följa normerna så skall du ha 0,35 l/s*m² dvs du skall ha ett total luft flöde på ca 80 l/s så samlingsrören bör vara 160 men du behöver inte då upp mer du kommer få ett tryckfall på ca 1,5 pa/m vilket är helt ok om du inte skall dra väkldigt långa rör !
JanneT5: Kör en KCC 610. Supernöjd. 160M2 16*C Mitt fall: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13617/0#0 (Hoppsan jag trodde du skulle ha den i grunden...)
larsolov2: Jag ska ha köksfläkt med spiskåpa placerad på en 45-graders vägg. Är det tillåtet/lämpligt att dra imkanalen bakom den sneda väggen, i det i övrigt tomma utrymmet bakom denna (det torde innebära två böjar) ? Hur mycket skulle draget reduceras ? Måste man garantera åtkomst till imkanalen ? Måste elanslutningen vara åtkomlig efter installationen (stickkontakt) eller kan den byggas
Johan Gunverth: Dessa rektangulära kanaler i plast är guld värda när det blir trångt. Jag missade i planeringen av husets ventilation, men kunde med hjälp av dessa kanaler klämma in motsvarande en 100-kanal i en 70mm reglad vägg med standarddon + att en takstol hade hamnat där jag inte ville ha den. Se nedan. [bild] [bild]
ByggaNytt: Kör bergvärme och löste ventilationen med en FLM 30, längst upp: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vvs_installationer/vvs_installationer_10.jpg Leverantör Nibe: http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/FLM30a.htm Har skrivit tidigare om min frikyla, sök! http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/frikyla/
martin_s: De flesta svampar börjar vakna vid liv vid ca 75%. Jag har min avfuktare inställd på 65%, vilket har betytt att, de senaste regniga veckorna, fuktkvoten legat på 70-75% i merparten av källaren. Jag har golvvärme (el) på en oisolerad platt vilket blev snuskigt dyrt. Jag har nu stängt av den och kör med avfuktaren. Hoppas det inte blir några problem...
Tomtebo: Alltid roligt när diskussionen kryddas med lite skräckhistorier! Dock; för att få sprängkraften motsvarande "1/2 kilo dynamit" lär det förutom ventilproblem krävas ohämmad uppvärming till en grad som är snudd på utopisk med en modernt reglerad panna. Har för övrigt källarfönster. ;)
Humulus: Gjorde ett test i helgen med hjälp av avfuktare och Radonmätare, men jag kunde inte få något signifikant resultat som skulle bekräfta din tes :-?
baglien: Befarade att det skulle vara på det sättet. Vad kan då vara den bästa lösningen i mitt fall? Någon som har nåt förslag? :-/
nobbe: Ok, det var ungefär det jag trodde. Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att vi idag har fjärrvärme med fritt genomflöde. Jag gör personligen ingen besparing energimässigt. Dock kan man vara moralisk och se det som att det gynnar samfälligheten i längden. Vad jag förstod hade du installerat en Heru. Blev det stor skillnad på komforten? Idag har vi oerhört varmt i huset
quilding: Hoj! Elon har precis fått in luftavfuktare av typ Zibro DX118 á 2690:-. http://www.zibro.com/UnitedKingdom/uk_Productpages/uk_DX118-a.htm Någon som vet något om dessa? Har sökt på nätet efter omdömen, men det verkar som den är så ny eller okänd så att ingen har några åsikter ännu. Kan den vara prisvärd? /Q
_Valle_: Jo, jag har faktiskt tänkt på det där med sprutisoleringen.... :-/ Men eftersom det inte är fysiskt omöjligt så får man väl ta på sig en rymd-dräkt och börja skyffla sprutisolering en vacker dag..... huvudsaken är att man kan återanvända frånluftsrören så man slipper den biten :D /V
petersson79: Tackar för tipsen TN. Det jag tänkt på är en fläkt som trycker in luft. Sen får jag väl kanske se över dräneringen till våren kanske då det är halvt nergrävt. Men det ser inte ut att vara nåt fel, syns inget på insidan... Men men, det är ett senare problem. Första ska man ju renovera klart så man kan flytta in i huset...
TN-Funkis: Kolla in tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=48815 Den är nästan identisk med ditt tänk.
Carl: Fresh har för sektionsradiatorer, t.ex. http://www.fresh.se/p73571/files/Rotus-222.pdf
S3: Det finns små smidiga kylbatterier man kan använda till"villaaggregat", vet tyvärr inte var man kan köpa ett som privatperson.
mattias_75: Hej, Vi har idag ett hus med otillräcklig frånluft (saknas helt i ett av badrummen). Det finns en självdragskanal i tvättstugan och en paxfläkt i ett badrum. Min tanke var att installera en kanalfläkt dit man drar alla kanaler så att man kan styra hela husets ventilation via en transformator inomhus. Offerten jag fick från en vent.firma var 19.000+moms för att: -dra upp kanal från
UoC: Har precis satt in ett FTX (Enervent) via fläktfirma. Montören var tvungen att ändra på fläktarnas hastighet på styrkortet för att få till rätt undertryck (har för mig att det skulle vara undertryck). Han förklarade att det går åt olika mycket luft för att driva till resp.frånluftdonen. Dvs det är större motstånd i den ena sortens don, eftersom jag lejde ut det hela har jag inte
Chrille1980: Jag hade precis samma problem, också en huv att montera genom ett papptak. På bygghandel hittade jag Lindabs takhuv vilken jag införskaffade men någon plåt att täta mellan huven och taket gick inte att hitta. Så jag fick vända mit till en plåtslagare som tillverkade en till mig. 1000:- gick det på.
TN-Funkis: Kan en rektangulär plåtlåda med öppning i nederkanten vara något där du då fräser in lådan en bit i väggen så att den ligger i samma nivå som kaklet (om det nu ska vara kaklad vägg mot duschen-luftströmmen går alltså som bokstaven Z om du förstår mitt tänk).
GoForIt: Hej, och välkommen.. :) Vi har visserligen ett Gullringshus, men dessvärre inte med platt tak. Kan det vara så att fläkten sitter upp i ventilationshuven på taket?
pajen: Jag är på gång att isolera övervåningen på vårt nybyggda hus. Vi har hittills bara inrett undervåningen och således anslutit f-luften för de rum som ligger här. Nu skall jag sprutisolera övervåningen och kommer att lägga rören i utrymmet som blir isolerat. Jag skall ha två st frånluftdon på övervåningen. 1st i vardagsrummet och 1st i badrummet. Hur gör jag vid anslutningen av
4integration: Har nu satt den på väggen istället för i taket samt med små dörrstopp av gummi på vardera sida om fläktinfästningen. Detta minskade ljudet mycket men inte helt. Skall skaffa en varvtalsreglering eftersom det är lite väl mycket "flås i spisen" och se hur detta beter sig. Tack för bra postningar
jogo72: Hej, Hur ser en korrekt genomförd takgenomföring ut för imkanal och frånluft när man har en takkonstruktion enligt nedan? Jag har öppet upp till nock och en takkonstruktion enligt följande: Underlagspapp YAP 2200 Råspont 22x95 Luftspalt 45mm Nockbalk Limträåsar cc 1200 med mellanliggande isolering av mineralull. Plastfolie Glespanel Yttertak blir troligen plåt och innertak råspont MVH
kakelmaster: Kör man med en avfuktare måste ventilerna vara stängda och avfuktaren får inte stå för nära element etc.
vonSassen: ;) Kanske kan Du bli lite klokare av att läsa på www.skorsten.nu hoppas Helena med Nationalschabraket
krokodil: Nja du skulle ju kunna ha ett lägre frånluftsflöde på natten, Då man förbrukar mindre luft när man sover, Räkna med 7 l/s per person + 0,35 L/s m2 på dagtid och ca 4 liter per person nattetid ; 15 l/s för wc & dusch samt 15 l/s i kök brukar vi gå efter. 8-)
dharma: Hej! Har en sommarstuga i norra dalarna med en krypgrund på 50m2 samt 1.50m hög mellan marken och taket , huset står på myrmark som jag skall gräva ett dike för att skära av vattentillförseln till grunden. min fråga är: räcker det med att ta upp flera/större venthål i grunden ( gråsuggor ) samt plast på marken samt så skall vi riva taket/golvet och spruta in ny isolering för att