5 319 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ej balans mellan från och tilluft
Jag har ett problem som kanske ngn kan komma med förslag på hur jag ska lösa. Jag håller precis på att installera en ny ventilationsanläggning i huset pga radon. Jag har ett FTX-agg (systemair VR400) och har sedan dragit ut spirorör enl. ritning från Ventilationstekniker.
Nu i dagarna så har jag använt mig av en Svema för att mäta och ställa in flödena på till och från luftsdon och det jag upptäcker är att då jag har rätt inställda värden på frånluften (enl. han som dimensionerat utrustn.) så har jag alldeles för höga värden på tilluftdonen och i vissa fall kan jag ej strypa donen mer. Jag funderar nu hur det hänger ihop... För att balans skall uppnås borde det ju vara lika mkt luft som tillsätts genom till luften som dras ifrån via frånluftsdonen vilket det inte är enl. mina mätningar.
Vad är det som kan vara fel. En tanke som jag har haft är att det läcker ngnstans på frånluften men det låter inte som en trolig orsak. en annan tanke är att det är ett filter som är igensatt. Kan man mäta både till och frånluft med en svema?
Frånluft: 40liter (kök) 25liter (toa 1) 10 liter (toa 2) =85 liter
Tilluft: 3x10liter (3 sovrum ) 15liter (vardagsrum) 25liter (kök) 15liter (kontor)
Jag är villrådig och har ni synpunkter eller liknande erfarenheter så dela med er...
/Johnny
Nu i dagarna så har jag använt mig av en Svema för att mäta och ställa in flödena på till och från luftsdon och det jag upptäcker är att då jag har rätt inställda värden på frånluften (enl. han som dimensionerat utrustn.) så har jag alldeles för höga värden på tilluftdonen och i vissa fall kan jag ej strypa donen mer. Jag funderar nu hur det hänger ihop... För att balans skall uppnås borde det ju vara lika mkt luft som tillsätts genom till luften som dras ifrån via frånluftsdonen vilket det inte är enl. mina mätningar.
Vad är det som kan vara fel. En tanke som jag har haft är att det läcker ngnstans på frånluften men det låter inte som en trolig orsak. en annan tanke är att det är ett filter som är igensatt. Kan man mäta både till och frånluft med en svema?
Frånluft: 40liter (kök) 25liter (toa 1) 10 liter (toa 2) =85 liter
Tilluft: 3x10liter (3 sovrum ) 15liter (vardagsrum) 25liter (kök) 15liter (kontor)
Jag är villrådig och har ni synpunkter eller liknande erfarenheter så dela med er...
/Johnny
Kan du verkligen mäta tilluftsflöden med en swema. Senast jag använde en sådan (många årsedan) var den avsedd för frånluftsmätningar.
http://www.swema.se/Instrument/frameInstrument.html
Det skiljer vist mellan olika instrument.
Du måste ha en instruktionsbok för att mäta på rätt sätt. Dessutom sker injustering efter ett visst princip chema.
http://www.swema.se/Instrument/frameInstrument.html
Det skiljer vist mellan olika instrument.
Du måste ha en instruktionsbok för att mäta på rätt sätt. Dessutom sker injustering efter ett visst princip chema.
Har precis satt in ett FTX (Enervent) via fläktfirma. Montören var tvungen att ändra på fläktarnas hastighet på styrkortet för att få till rätt undertryck (har för mig att det skulle vara undertryck). Han förklarade att det går åt olika mycket luft för att driva till resp.frånluftdonen. Dvs det är större motstånd i den ena sortens don, eftersom jag lejde ut det hela har jag inte koll på om det var till eller frånluftfläkten som han ändrade hastighten på.
Antar att det är där du har problemet, kolla i manualen om du kan strypa tillluftfläkten och samtidgig behålla frånluften.
/UoC
Antar att det är där du har problemet, kolla i manualen om du kan strypa tillluftfläkten och samtidgig behålla frånluften.
/UoC
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden