Hej!
De flesta hus idag säljs med frånluftsvärmepump och kanaldragningar gjorda endast för frånluften. Inluften tas som sagt oftast via ventiler i fönster eller liknande.
Om man nu köper ett sådant hus och kommer på att man vill ha FTX-ventilation i efterhand och måste komplettera med kanaldragning för tilluften...... går detta eller måste jag med all sannolikhet även dra om frånluftskanalerna ?
Vad jag har förstått så är frånluftskanalerna draget likadant oavsett.... frånluft i badrum, klädvård och liknande.
Sedan kompletterar man bara tilluftskanaler till vardagsrum och sovrum i efterhand ?
::)
Detta borde väl vara möjligt ?

/V

Du kan "återanvända" dina frånluftskanaler, kan vara lite problem med att hitta en bra anslutningspunkt men små problem i det hela.
Kan dock vara lite jobbigt att eftermontera tilluftrören när du t.ex. har sprutisolerat hela vinden. Men mer att det är jobbigt att dra rören, inte fysiskt omöjligt ;)

Jo, jag har faktiskt tänkt på det där med sprutisoleringen.... :-/
Men eftersom det inte är fysiskt omöjligt så får man väl ta på sig en rymd-dräkt och börja skyffla sprutisolering en vacker dag..... huvudsaken är att man kan återanvända frånluftsrören så man slipper den biten :D

/V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.