7 104 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Ventilation på övervåning
Har en 1,5 plansvilla byggd på 70-talet. Som säkert flertalet känner till så prioriterades tydligen att husen skulle vara så täta som möjligt framför bra ventilation. Ventilationen här hemma är självdrag med utluft på nedervåningen i badrum, kök och tvättstuga. På övervåningen finns ingen ventilation överhuvudtaget. Ingen till-luft och ingen frånluft. Det märks att det känns instängt om man inte har haft fönster/balkongdörr öppen.
Min fundering är om jag kan sätta till-luft ventiler på övervåningen utan att ha frånluft där. Räcker det med frånluft på nedervåningen?
Och ja... jag har haft problem med mögel på vinden. Detta är dock åtgärdat, den bristfälliga ventilationen har säkert sin roll i spelet (?).
Min fundering är om jag kan sätta till-luft ventiler på övervåningen utan att ha frånluft där. Räcker det med frånluft på nedervåningen?
Och ja... jag har haft problem med mögel på vinden. Detta är dock åtgärdat, den bristfälliga ventilationen har säkert sin roll i spelet (?).
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
du kommer iallafall bli av med en massa värme... men att du får en ventilerad bostadsyta är högst osannolikt. Har du en eldstad så kommer du även få kallras.
självdragsventilation bygger på utjämning av tryck... ventiler genom väggarna bildar inget tryck överhuvudtaget
självdragsventilation bygger på utjämning av tryck... ventiler genom väggarna bildar inget tryck överhuvudtaget
Klicka här för att svara