5 377 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Flytta värmeväxlare
Hej,
jag har idag en Bahco Minimaster ACF. Går i tankar att investera i en ny Heru 50 och lägga upp den på kallvinden.
Jag undrar dock om det finns någon som flyttad ett liknande befintligt aggregat till en kallvind. Detta måste i så fall isoleras och kondensvatten avledas. 20000 pix kan man ju lägga på roligare saker än ventilation.
jag har idag en Bahco Minimaster ACF. Går i tankar att investera i en ny Heru 50 och lägga upp den på kallvinden.
Jag undrar dock om det finns någon som flyttad ett liknande befintligt aggregat till en kallvind. Detta måste i så fall isoleras och kondensvatten avledas. 20000 pix kan man ju lägga på roligare saker än ventilation.
Heru är isolerad, den kan du ställa på kallvinden som den är. Och du behöver ingen avledning av kondensvatten. Fukten "återvinns" också i en roterande värmeväxlare.
Kolla länken här nedan:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49004
Kolla länken här nedan:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49004
Japp, det har jag koll på. Det är det aggregatet som gäller om vi byter. Många verkar nöjda med det.
Frågan är om det går att isolera befintlig minimaster. Typ stoppa den i en frigolitlåda med isolering och låta den snurra på vinden. Eller är detta förkastligt?
Frågan är om det går att isolera befintlig minimaster. Typ stoppa den i en frigolitlåda med isolering och låta den snurra på vinden. Eller är detta förkastligt?
Ok, det var ungefär det jag trodde.
Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att vi idag har fjärrvärme med fritt genomflöde. Jag gör personligen ingen besparing energimässigt.
Dock kan man vara moralisk och se det som att det gynnar samfälligheten i längden.
Vad jag förstod hade du installerat en Heru. Blev det stor skillnad på komforten?
Idag har vi oerhört varmt i huset även under vinterhalvåret.
Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att vi idag har fjärrvärme med fritt genomflöde. Jag gör personligen ingen besparing energimässigt.
Dock kan man vara moralisk och se det som att det gynnar samfälligheten i längden.
Vad jag förstod hade du installerat en Heru. Blev det stor skillnad på komforten?
Idag har vi oerhört varmt i huset även under vinterhalvåret.
Klicka här för att svara