7 049 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Självdrag-formel?
Håller på att renoverar mitt gamla hus med självdrag. Jag ändrar planlösningen från 5 rum til endast tre. På varje rum finns en ventil och nu när väggar rivs så hamnar på vissa ställen ventiler väldigt nära varandra. Skulle vilja flytta en del av dem och undrar nu om någon känner till någon formel där man kan beräkna hur många ventiler det krävs till en viss volym rum?
Ingen direkt formel. Självdrag är lite subjektivt då man ibland har frånluft och andra gånger tilluft från samma ventil. Har man varmare inne än ute så vill den varma luften uppåt. har man då en uppåtgående kanal med bra diameter (aldrig under 160 mm)Snurre skrev:Håller på att renoverar mitt gamla hus med självdrag. Jag ändrar planlösningen från 5 rum til endast tre. På varje rum finns en ventil och nu när väggar rivs så hamnar på vissa ställen ventiler väldigt nära varandra. Skulle vilja flytta en del av dem och undrar nu om någon känner till någon formel där man kan beräkna hur många ventiler det krävs till en viss volym rum?
och en lång kanal får man självdrag.
Men är det varmare ute än inne vilket kan hända på sommaren så förändras trycket och du får IN luft via samma ventiler då varmt och kallt strävar efter en jämnvikt.
Det är blandannat därför som skorstenar ryker in lättare på sommaren än på vintern.
Vill man säkerställa en viss frånluft så monterar man enklast en fläkt på tak ner i den gemensamma kanalen.
Du vill förmodligen ha frånluft i VC Dusch/bad ev klädkammare källare
i andra rum bör du inte ha frånluft via självdrag eller fläkt. där passar ventiler bakom radiatorer bättre.
Att flytta en befintlig kanal in i ett av ovanstående utrymmen är OK sträva efter så raka ledningar som möjligt för att slippa onödiga tryckfall. Proppa dom du inte behöver och använd spiro 160 som minsta diam. (även i ventilerna)
använder du en fläkt på tak kan du gå ner till 125 eller 100mm beroende på luftmängd.
Se till att köksfläkten och ev köksfrånluft ventil skickar ut MER luft än övriga ventiler tillsammans så slipper man att matos sprids i husets rum.
I rum med frånluft skall du även ha "överluft" ex i dörrarnas nederkant för att det skall fungera bra.
Undvik frånluft i vardagsrum och sovrum helt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej!
Lyfter denna tråd lite. Jag vill också ha självdrag. Har oljepanna nu och om jag byter till något blir det förmodligen pellets, så elda ska vi fortsätta med. Vårt hus är rätt kompakt, i två våningar + källare så jag tror att förutsättningarna är rätt goda för att få självdrag att fungera (lång skorsten).
Vi ska nu också snart placera till och frånluftsventiler för att få bra drag i huset. Är det ingen som har tips om någon dokumentation eller länk som handlar om självdrag och hur man bäst får det att fungera?
Våra nya fönster har ventiler i överkant och de gamla förutsätter jag att de ventilerar av sig själva. Kan man göra det om man renoverar dem? Eller ska vi kanske sätta ventlier i dem med?
Sedan är frågan var ut-ventilerna ska vara? En i källaren och en i badrummen på varje våning + köksfläkt blir det nog, men behövs flera?
Och 160 spiro som minsta diameter!? Vi vill ju dra ut luften genom skorstenen och våra kanaler där är definitivt inte så stora. De gamla rören till skorstenen var typ 100 mm max. Men det kanske är bra att ha tjockare rör först och sedan tunnare i skorstenen?
/pinebar
Lyfter denna tråd lite. Jag vill också ha självdrag. Har oljepanna nu och om jag byter till något blir det förmodligen pellets, så elda ska vi fortsätta med. Vårt hus är rätt kompakt, i två våningar + källare så jag tror att förutsättningarna är rätt goda för att få självdrag att fungera (lång skorsten).
Vi ska nu också snart placera till och frånluftsventiler för att få bra drag i huset. Är det ingen som har tips om någon dokumentation eller länk som handlar om självdrag och hur man bäst får det att fungera?
Våra nya fönster har ventiler i överkant och de gamla förutsätter jag att de ventilerar av sig själva. Kan man göra det om man renoverar dem? Eller ska vi kanske sätta ventlier i dem med?
Sedan är frågan var ut-ventilerna ska vara? En i källaren och en i badrummen på varje våning + köksfläkt blir det nog, men behövs flera?
Och 160 spiro som minsta diameter!? Vi vill ju dra ut luften genom skorstenen och våra kanaler där är definitivt inte så stora. De gamla rören till skorstenen var typ 100 mm max. Men det kanske är bra att ha tjockare rör först och sedan tunnare i skorstenen?
/pinebar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden