3 226 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Braskamin fråga
Hallå,
vi bygger nytt och är inte färdiga, vi har beställt en Conturakamin och spirorör ligger ingjutet i plattan. Saken är att vi även beställt Conturas vridplatta men när jag läst på om den visar det sig att det inte går att kombinera vridplattan med spiroröret, alltså ingen möjlighet till lufttillförsel från spiroröret rakt upp i kaminen.
Då är det väl inget kul längre, eller? Man vill väl inte mista funktionen med direkttillförsel av förbränningsluften utifrån?
Eller är det så att det funkar ändå även om inte det går att ansluta en slang direkt in i kaminen, alltså att spiroröret bara kapas jäms med golvet och agerar "tilluftshål"?
vi bygger nytt och är inte färdiga, vi har beställt en Conturakamin och spirorör ligger ingjutet i plattan. Saken är att vi även beställt Conturas vridplatta men när jag läst på om den visar det sig att det inte går att kombinera vridplattan med spiroröret, alltså ingen möjlighet till lufttillförsel från spiroröret rakt upp i kaminen.
Då är det väl inget kul längre, eller? Man vill väl inte mista funktionen med direkttillförsel av förbränningsluften utifrån?
Eller är det så att det funkar ändå även om inte det går att ansluta en slang direkt in i kaminen, alltså att spiroröret bara kapas jäms med golvet och agerar "tilluftshål"?
Funkar säkert hyfsat med tilluftshål under kaminen även om det inte är optimalt. Har själv sett det i flertalet fritidshus.
Mellan spiroröret och kaminen sitter ju en isolerad kondensslang, om denna tas bort kanske du får in iskall luft som möter kaminen = kondens.
Måste du ha friskluftsintaget då?, kolla med Nibe.
(Jag tror i alla fall att om du har en frånluftsvärmepump installerad så måste du hämta friskluft utifrån för att förhindra undertryck inne.)
Måste du ha friskluftsintaget då?, kolla med Nibe.
(Jag tror i alla fall att om du har en frånluftsvärmepump installerad så måste du hämta friskluft utifrån för att förhindra undertryck inne.)
Har själv en Contura 550 och tar tilluften till kaminen från rummet. Har även mekanisk frånluftsventilation i huset och vid brasstarten så måste jag öppna fönstret några minuter, annars inget problem.
Men visst är det en fördel att ta in syret via din spirokanal.
Själv skulle jag hoppa över vridplattan och använda spirokanalen samt välja en Contura med sidoglas.
Men visst är det en fördel att ta in syret via din spirokanal.
Själv skulle jag hoppa över vridplattan och använda spirokanalen samt välja en Contura med sidoglas.
Jag rekommenderar att du använder tilluft till kaminen. Det är inget absolut måste på något vis, men det ger mycket högre energivinst och du får på det viset ett slutet system som inte påverkar övrig ventilation i huset.
Finns det ingen möjlighet att ta hål i vridplattan? Låt lufttillförseln vara oansluten, men isolera passagen upp till kaminen med folieklädd rörisolering som sluter tätt mellan plattan och kaminen. Att ha lufttillförseln oisolerad är en dålig lösning.
Själv har jag en Contura 660T och är supernöjd. Känns lite overkill med vridplatta, men det beror förståss på placering av kaminen. Tills skillnad mot reklaman kan jag tänka mig att det skulle kunna vara bra att man kan vrida bort värmestrålningen när den blir för stor åt ett håll.
/CC
Finns det ingen möjlighet att ta hål i vridplattan? Låt lufttillförseln vara oansluten, men isolera passagen upp till kaminen med folieklädd rörisolering som sluter tätt mellan plattan och kaminen. Att ha lufttillförseln oisolerad är en dålig lösning.
Själv har jag en Contura 660T och är supernöjd. Känns lite overkill med vridplatta, men det beror förståss på placering av kaminen. Tills skillnad mot reklaman kan jag tänka mig att det skulle kunna vara bra att man kan vrida bort värmestrålningen när den blir för stor åt ett håll.
/CC
Saken är klar, bort med vridplattan, vi har ändå en Contura 650 beställd med extra svänngd och hög glaslucka så den kommer att sprida gemyt ändå, huvudanledningen är ju ändå energin och då eftersom vi har mekanisk frånluft känns det bäst att systemet får bli slutet (synd bara att hussäljaren inte hade så stor koll vid beställningen, men allt ordnar sig nu, tack)
Klicka här för att svara