Har precis kopplat in min externa motor till köksfläkten. Tyvärr så blev glädjen kortvarig. När motorn går på max så är ljudnivån ungefär som man kan förvänta sig men när jag "varvar ner" så kommer ett kraftigt, mycket störande pulserande ljud.

Jag trodde först att det kom från ventilationskanalen men har provat att "fälla upp" fläktmotorn och ljudet fortsätter ändå.
När jag kollar på fläktbladen/rotorn och snurrar den sakta så verkar den inte gå helt 100% jämt, utan rör sig lite i sidled. Kan det vara asymetrin som orsakar ljudet? Om jag provar att bryta strömmen så försvinner ljudet direkt, trots att motorn är uppe i varv, vilket väl talar emot asymetriteorin. Någon form av elektriskt fel kanske?

Är det någon som har erfarenhet av detta eller idéer på hur jag kommer vidare? Förslag tas tacksamt emot!

Kan ju vara så att rotorn inte är exakt i sin rundhet så att den kommer i svängning, precis som du misstänker.

Det skapar troligen svängningar som producerar ljudet.

Att det slutar när du bryter strömmen fast att rotorn går ändå, är nog normalt eftersom
den håller på att sakta ned.

Kan du inte lämna tillbaka fläkten ?

Vad har du för hastighetsreglering till fläkten?
Händer ofta om man har tyristor-reglering (liknande dimmer) att man får oljud i fläkten p.g.a. att spänningen inte är en ren sinusvåg längre.

Vet ej vilken typ av reglering det är. Styrningen sitter i fläktkåpan och är av fabrikat "fjäråskupan". Styrningen är en stor "klump" ca 10x15x5 cm inbakad i plast med kontaktdon för in&utgång och koppling till kontrollpanelen på fronten. Finns det nåt sätt att testa vilken typ det är? Kan tillägga att regleringen sker i 4 st fasta steg.

Misstänker att det är en trafo i den där svarta lådan.
Kan vara så att du har otur och får resonans i fläkten av någon annan anledning.

Har du monterat ljudfälla i imkanal under takfläkten.
Utan ljudfälla fortplantas allt ljud från fläkten ner i kåpan.

Att fläktjhulet inte är helt runt eller centrerat borde inte vara något problem då alla motorer/fläktar (normalt) balanseras.

Kan du beskriva mer vad du menar med pulsernde osv.

En variant skulle kunna vara att fläkten har för lite motstånd och suger mer luft än vad den orkar, varvar ner, orkar med, varvar upp, orkar inte med, osv. Inte så sannolikt och skulle kräva en hel del olinjäriteter för att kunna fortgå.

Man skulle kunna prova genom att placera en kraftig skiva som stryper luftflödet och se vad som händer.

Ljudet är tydligt korrelerat till varvtalet på fläkten och låter som ett starkt men dovt sjungande ljud. I början när man slår på fläkten kommer det kanske 1 gg varannan sekund och ökar sedan i frekvens till kanske ett par ggr i sekunden då fläkten kommit upp i varv.

Jag har nu kollat mera på styrningen och det verkar röra sig om en tyristorstyrning. Sitter åtminstone ingen stor trafo under höljet.

Ljudfälla har jag (nog) ingen. Hur ska en sådan vara konstruerad?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.