Bygget fortskrider trots att totallösningar saknas från början. Nu har turen kommit till ventilationen och jag har tänkt koppla FLM30 till NIBE 1115.

Tyvärr är det lite trångt när avluftning och frånluft ska ligga i samma bjälklag för att sedan fördelas på vinden. Huset är 1 1/2-plans med förhöjt väggliv vilket medför att ytterväggarna livar, det finns alltså inget utrymme i yttervägg på andra våning för kanalen .

Snickaren föreslår att gå upp från grovkök till sovrum ovanför och bygga in kanalen i ett hörn av sovrummet. Det vill jag helst slippa, alternativet är att dra röret till mitten av huset, upp genom ett schakt och sen ut på taket vid sidan om nocken. Rördragningen blir då ca 5-6 m längre.

Mitt förslag skulle minska rördragningen radikalt samtidigt som jag skulle få plats med ljuddämpare: ut med avluftningen rakt genom ytterväggen (norrsida mot skogsparti, långsida med bara ett fönster). Är detta genomförbart och framför allt, är det tillåtet?

Kjell G

Ja, du får släppa ut avluften i fasaden. Nackdelen är det estetiska och att du kan få tillbaka "dålig" luft i friskluftsventiler. :)

Ringde och kollade med byggnadsinspektör, han hade inte fått frågan tidigare och tvekade inför ovannämnda men något förbud mot att släppa ut i sidled fanns nog inte. Det handlar om en ventil i storlek 20x20. Nu har jag som sagt bara ett fönster på den tänkta sidan som dessutom vetter mot norr o skogspartiet där, så jag ser inget direkt hinder nu.

Fördelarna verkar överväga, nån som tycker annat?

Kjell G

jag hade samma problem. Jag drog helt enkelt avluften rätt ut genom ytterväggen. INga problem förutom att det blåser och brusar lite på utsidan. Satte också en plåt på vägen och lät spiroröret stick ut lite så att den kalla luften inte skulle blåsa på den varma väggen (kondens kanske).Estetiskt är det väl inget hit men jag hade tur och min avlfut sticker ut där jag ska ha en balkong så jag kommer kunna gömma röret i balkongbjälklaget som ska vara i tryckat trä.

Se där, det funkar alltså. Skönt att höra. Själv har jag inget åt norrsidan men funderar på att maskera ventilen genom nån form av huv som liknar de armaturer som i framtiden ska upp på fasaden. Men som sagt, norrsidan, inget folk som ser och själv kommer man väl inte att häcka på den sidan :D

nejdå inga problem än så länge. Mina vvs gubbar sa att avluften måste ut genom taket men sen när jag började pressa dom om varför så kom det ju fram att " så brukar vi alltid göra" vilket ju inte är ett skäl nog. Klart att det hade vart skönt att slippa ha ett spirorör som blåser ut kall luft rätt ut från fasaden men att det inte skulle gå verkar ju konstigt. Dock låter det rätt mycket så planera ingen uteplats där du drar ut röret.

Däremot kan jag meddela att kondensskyddet av röret är rätt viktigt. Jag hade isloerat mitt avluftsrör utan att plasta det och hängt upp det lite provisoriskt. Efter en dags jobb i det rum som röret går igenom så rann det vatten på insodan isoleringen. Nu är det ordentligt insplastat. Hoppas det gör susen.

Tack för det tipset, och nej, på norrsidan är det inte planerat uteplats. Åtminstone inte i dagsläget men om sommaren blir olidligt varm kan ju skuggan på den sidan vara lockande - fast då får jag plugga in MP3-spelaren.

Kjell G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.