Ngn vänlig själ som kan förklara under- respektive övertryck?

Har fattat att frånluftsflödet i ett rum skall vara högre än tillflödet.
Men hur fungerar det egentligen i ett hus med självdrag om man går
från kopplade 2-glasfönster till energifönster?

Innebär det att huset blir alltför isolerat från insidan och att det då lär uppkomma utvändig kondens iom att varm, fuktig luft stannar kvar på insidan medan ytterglaset blir kallt?
Och hur påverkas innemiljön i övrigt?

Många frågor inga lätta svar.
Börjar med flödet. Tillflödet kommer efter en tid att bli samma som frånflödet. Något annat är en omöjlighet då undertrycket inte kan bli oändligt stort. Men i tidernas begynnelse (och kanske senare också) var frånflödet större än tillflödet för att skapa ett undertryck.

I ett hus med självdrag kommer du få ett visst undertryck men du bör hålla det på en måttlig nivå av flera anledningar. Byter du och tätar fönster med mera bör du borra upp tilluftventiler eller se till att det finns springventiler i de nya fönstren. Är ventilerna ovanför ett element slipper du kalldrag då den nya friska luften sprider sig med den varma luften som stiger från elementen.

Får du för stort undertryck i ditt hus finns det risk att du drar upp massa radonlyft genom springor i bottenplattan. Har du en mekanisk köksfläkt och inte tillräckligt med tilluft kan det bli så illa att det kanske sugs ner luft genom någon självdragskanal, i värsta fall genom eldstaden och då luktar det sot i huset.

Hus med övertryck vet jag inte så mycket om men jag har läst att det finns risk att man trycker ut fukt i väggarna. Övertryck kan man i princip bara få med mekanisk tilluft (felinställt FT system) eller har jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.