Hej!

Vi bor i ett hus utan ventilatoin, det finns inga ventiler vid fönsteren och ingen ventil för frånluft.

Vi har en bras kamin, och huset är inte så jätte bra isolerat.

Är det någon här som är bra på ventilation och kan tippsa mig vad man ska göra.

Är det dyrt att anlita någon från en ventilations firma?

Mvh/torparkalle
 
Okej..
Lite mot frågor då..

Storlekt på huset?
När är det byggt?
Bor man där året runt?

Sen lite svar/tips.

Från luft ska finnas i Kök & badrum/våtrum (tex tvättstuga)
Till luft ska finnas i Sovrum, vardagsrum.

Att man gör på detta vis är att fukt måste venteleras bort då det är fukt som skapar problem.
 
Om du ger dig på att bygga själv (jag hade gjort det) så tänk på att du måste värmeisolera utgående rör, annars blir det kondens och fuktskador.
Luftomsättningen ska vara 0,5 volymenheter i timmen.
Att injustera ett system är inget för lekmannen. Du behöver en del mätinstrument som är ganska ovanliga i "hobbygaraget".
Tala gärna med en ventilationsfirma innan du sätter igång, de får ju komma och justera in anläggningen då den är klar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.