Hej,
Hur lodar man fram sina kanaler?
Klättra upp på taket och hänga ner ett rep i varje kanal och be någon annan springer rund och kolla i alla ventiler, eller finns det något smartare sätt att göra detta?
Tack
Olivier

Som du säger, då du kan du uppe i skorstenen mäta djupet i varje kanal.

Enklast är kanske annars att en nere i huset använda rök i varje ventil, sen ser du uppe på taket var den kommer upp. Och rita en "karta" över alla skorstens kanaler. För köksflökt, m.m. kan du enkelt lyssna/känna vilken kanal det är.

tack!

Har du något tips om hur man kan producera en bra bit rök??
Jag kommer väll från Holland, man jag har inte med mig mycket sådant....

Olivier

Hade sotarn hemma för ett tag sedan, han tydde massa betäckningar som var intryckta uppe på skorstenen som jag inte hade lagt märke till. Det finns tydligen olika symboler för tvättstuga, kök mm. Men de är väl hemligstämplade så att bara sotarna känner till de :)

Han hade även en tuff liten kamera som han hissa ner så att han kunde hitta rätt kanal för min nya kamin i gillestugan.

Man kan beställa tjänsten att kartlägga alla kanaler av sotaren.

Men det är ju ingen rocket science så...
...
Jag fick en rökpatron av min sotare som jag använt.

Spårrök var svårare att få tag på. Men min tråd http://www.byggahus.se/forum/ventila...-sparroek.html kan ju ledtråd. Av denna blir det dock en mycket tunnare rök för att spåra luftrörelser inne i huset.

Det finns även rökstickor. Vet dock ej var man kan köpa dem. Det skulle nog vara grejjen?

Från öppen spis etc. kan man ju elda lite papper.

Tidigare har jag även använt parfym och näsan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.