Då var det ett dB-rör bygghandeln talade om, får se om de har mattan.

Utan att vara expert antar jag att det passerar en mindre mängd luft genom rören om man stoppar in en matta. Men är det stor skillnad? -Så det påverkar ventilationen.

Har inte hittat några priser än, men om den är hutlöst dyr, skulle man kunna stoppa in något liknande, tex sånna bullerdämpande mattor som Biltema har (att sätta i motorhuvar etc)?
 
ClasseClas
fubar skrev:
Utan att vara expert antar jag att det passerar en mindre mängd luft genom rören om man stoppar in en matta. Men är det stor skillnad? -Så det påverkar ventilationen.
Om du inte hittar ngt på Fresh-webben så kan du väl ringa å prata med Fresh? De bygghandlare jag har pratat med vet ingenting om Freshs tillbehör, så där har jag inte haft ngt att hämta.
 
Det fanns något som liknade ljuddämparmtrl bland Freshprodukter på Cheapy om du har någon sådan butik i närheten.
 
Oavsett ljuddämpning och kallras: Finns det något alternativ till 80's kvadratiska dosa?

Myresjö har pulat in tre stycken av de styggeliga burkarna i vardagsrumsväggarna. Och det ser f-n inte snyggt ut. Samtidigt begriper jag att tilluften måste in i kåken.
Några alternativa innerventiler som inte är så gräsligt fula?

/J
 
ClasseClas
Ullisojonas skrev:
Oavsett ljuddämpning och kallras: Finns det något alternativ till 80's kvadratiska dosa?

Myresjö har pulat in tre stycken av de styggeliga burkarna i vardagsrumsväggarna. Och det ser f-n inte snyggt ut. Samtidigt begriper jag att tilluften måste in i kåken.
Några alternativa innerventiler som inte är så gräsligt fula?

/J
Det är väl F90 du snackar om?

Som Tullamore skrev så finns det ett nytt don som heter TL-F. Om det passar ihop med F90-prylar är jag osäker på. Om det är snyggare än F90? Bedöm själv!
http://www.fresh.se/articles/a41/Fresh_News_2005_nr1.pdf

Jag hittar tyvärr inte TL-F i produktsortimentet på Fresh-webben. Men Fresh kanske inte tycker det är viktigt att hålla sin web "Fresh" och informera om nya produkter? >:(
 
fubar skrev:
Då var det ett dB-rör bygghandeln talade om, får se om de har mattan.

Utan att vara expert antar jag att det passerar en mindre mängd luft genom rören om man stoppar in en matta. Men är det stor skillnad? -Så det påverkar ventilationen.

Har inte hittat några priser än, men om den är hutlöst dyr, skulle man kunna stoppa in något liknande, tex sånna bullerdämpande mattor som Biltema har (att sätta i motorhuvar etc)?
Mattan är hutlöst dy, 250:- för 0,5x0,5 m skumgummimatta som är ca 10mm tjock. Borde absolut funka med något från t.ex Biltema.
 
Apropå att ljuddämpa till- och frånluftsdon;
Jag hade satt en Fresh80 i varje rum på övervåningen, och när jag igår sov där för första gången hördes tågen 200 m bort Väldigt Väl genom frånluftsdonet  >:(

Tänka... Ljuddämpare !  Rotade fram ett lämpligt rör, en tom patron till skelettspruta som sågades av till 20 cm längd. Borrade ca 100 hål i det röret, 5 mm stora.
Letade rätt på en bit gullfibermatta å lindade in röret till lämplig tjocklek å tryckte in i röret i väggen.   Resultat: Kanon!   ;D  Visst har jag reducerat flödet, men det tar jag.

Så alltså, ett innerrör monteras, som har massor med hål borrat i sig, och utrymmet mellan inner- och ytterrör fylls med isolering, typ 10-20 mm tjockt.
Precis som en ljuddämpare till en bil.

Edit: bildbevis tillagda:
http://web.telia.com/~u19511076/V2.jpg
http://web.telia.com/~u19511076/V1.jpg
 
ClasseClas
Lurvnos skrev:
Apropå att ljuddämpa till- och frånluftsdon;
Jag hade satt en Fresh80 i varje rum på övervåningen, och när jag igår sov där för första gången hördes tågen 200 m bort Väldigt Väl genom frånluftsdonet >:(

Tänka... Ljuddämpare ! Rotade fram ett lämpligt rör, en tom patron till skelettspruta som sågades av till 20 cm längd. Borrade ca 100 hål i det röret, 5 mm stora.
Letade rätt på en bit gullfibermatta å lindade in röret till lämplig tjocklek å tryckte in i röret i väggen. Resultat: Kanon! ;D Visst har jag reducerat flödet, men det tar jag.

Så alltså, ett innerrör monteras, som har massor med hål borrat i sig, och utrymmet mellan inner- och ytterrör fylls med isolering, typ 10-20 mm tjockt.
Precis som en ljuddämpare till en bil.

Edit: bildbevis tillagda:
[länk]
[länk]
Bra tänk Lurvnos! Enda felet är att din lösning kostar för lite pengar... ;) ;)
 
Jo, jag vet Classe...  *skäms*
Tänkte ta skadan igen ikväll på lokal   ;)
 
nån som har några erfarenheter om hur mycket ljud de släpper igenom i verkligheten? Tänk lantgata med busstrafik 40 meter bort dagtid (2ggr per timme).

dB-grejerna verkar kosta drygt det dubbla :(
 
Ni har inte funderat på något annat system än fresh-ventiler? Personligen känns det rätt ologiskt att släppa in kalluft rätt in i ett nybyggt hus, och samtidigt försöka isolera det så gott det går för att få ner energikostnaderna...
 
alternativet ekonomiskt mot CZ CE50 frånluft är FT(X) och bergvärme och det har vi inte alls råd med initialt även om det kanske blir billigast i längden. (200kr/månad eller så billigare, beräkningsmässigt återstår det ju att se) Så funderat har vi ..

faktum kvarstår ju att luften i huset SKALL ventileras och hur man värmer den inkommande vette fasen vad som är bäst. Roterande värmeväxlare låter ju bäst i teorin, men ger det bäst inomhusklimat är frågan? DVS orkar ett FTXinlopp forsla så mycket luft som det bör?

Och om man inte har FTX i ett bergvärmesystem/fjärrvärmesystem var tar man då luften från? Friskluftventiler, right?

(Notera att jag är lätt på lyran ikävll så mina tankar kan vara hafsiga, men en gång genomtänkta)

(sen var frågan hur mycket Freshventilerna lät öht, ty ventilationen är redan dragen, och FVPn är redan beställd :) )
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.