4 292 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Ventilation badum
Tjenare!
Renoverar badrumet i min lägenhet och konstigt nog finns det 2 ventilations kanaler en uppe och en i midjehöjd ungefär. Den högst upp drar det ifrån men den andra verkar inte ha nånn funktion. SKumt?? Vet att det är självdrag i fastigheten och undrar om man kan dra igen det här hålet eller om det ställer till med problem? Kanske man kan köra en fläkt med fuktavkänning istället eller liknande? Hur som helst uppskattar jag om någon har erfarenheter kring liknande.
Simma lugnt!
Renoverar badrumet i min lägenhet och konstigt nog finns det 2 ventilations kanaler en uppe och en i midjehöjd ungefär. Den högst upp drar det ifrån men den andra verkar inte ha nånn funktion. SKumt?? Vet att det är självdrag i fastigheten och undrar om man kan dra igen det här hålet eller om det ställer till med problem? Kanske man kan köra en fläkt med fuktavkänning istället eller liknande? Hur som helst uppskattar jag om någon har erfarenheter kring liknande.
Simma lugnt!
Det är inte så att den ena är tilluft och den andra frånluft?
Och är det självdrag i huset får du garanterat inte installera en forcerad ventilation. Risken är då stor att du blåser in din fuktiga luft till grannen.
Och är det självdrag i huset får du garanterat inte installera en forcerad ventilation. Risken är då stor att du blåser in din fuktiga luft till grannen.
Ja det är väll det enda jag kan tänka mig att det kan vara. Men det kommer ingen luft därifrån?? Ska sätta in ny dörr karm då borde det väll räcka med att såga dörren i underkant och sätta igen det där hålet?? Då finns det till luft eller??
Bor du i stockholm,? dom kallar det stockholm´s ventilation ibland.
Har du några tilluftskanaler i övriga rum så det räcker? Startar du fläkten i köket ( om du har en mekanisk)så kan det finnas risk lukten sprider sej åt fel hål. Tanken med stockholmsventil var väl att snabba på att evakuera odörer från toan på ett säker sätt oberoende av andra rums ventilation , eller?Generali skrev:
Tejpa till toans tilluft och testa med fex väldoftande deodorant
gaia
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, låter vettigt! Har dock dragit igen skiten nu, ledsnade. Bygger ut badrummet så jag kan inte stänga igen där och se hur bra det drar just nu, men om det visar sig vara dåligt får jag öppna upp igen. Är bra ventilation i övrigt i lägenheten och sitter friskluft ventiler under alla fönster samt tänkte såga dörrbladet så det blir en hyfsad springa i underkant till badrum. Borde göra susen!
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Om Det är Ett Hyreshus;kan Du Be Att Få Se På O.v.k.protokollet!!
Det Bör Ge Dig Vägledning!"! Knut
Det Bör Ge Dig Vägledning!"! Knut
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden