7 810 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Ventilation 70-talshus
Jag har ett två plans suterränghus byggt 1972-1973.
Huset har självdrag via ett antal rör som går från våtutrymme/kök till taket.
Jag har sedan jag köpte det monterat in tilluftsventiler i de flesta rum.
Finns det någon idé att montera in mekanisk ventilation? Jag har förstått att ett FTX system är det optimala men det är tydligen riktigt dyrt att installera i befintliga hus?
Skall man kanske montera något slags fläkt på vinden som suger ur luften?
Jag eldar med olja och ved i dagsläget så förutsättningarna för självdrag är väl skapliga, men om jag monterar värmepump blir självdraget ännu sämre?
Hur har ni andra gjort?
Huset har självdrag via ett antal rör som går från våtutrymme/kök till taket.
Jag har sedan jag köpte det monterat in tilluftsventiler i de flesta rum.
Finns det någon idé att montera in mekanisk ventilation? Jag har förstått att ett FTX system är det optimala men det är tydligen riktigt dyrt att installera i befintliga hus?
Skall man kanske montera något slags fläkt på vinden som suger ur luften?
Jag eldar med olja och ved i dagsläget så förutsättningarna för självdrag är väl skapliga, men om jag monterar värmepump blir självdraget ännu sämre?
Hur har ni andra gjort?
För att självdraget ska fungera så ska dina frånluftspunkter helst gå direkt in i skorstenen, ju mer horisontella kanaler, särskilt oisolerade sådana på kalla ställen, ju sämre blir draget. Om du installerar värmepump så kommer troligen större delen av draget att försvinna.
Upplever du ventilationen som tillräcklig nu? Om inte så är det väl läge för någon form av fläktförstärkning. Det finns några varianter att välja på, antingen kanalfläkt (eller boxfläkt) eller takfläkt som man sätter på utsidan. Om frånluftskanalerna går tillsammans till skorstenen så kanske det räcker med en fläkt ovanpå skorstene som suger där. Det borde ge bra ljuddämpning att dra luften via murstocken. En forumist har monterat en datafläkt i skorstenen som ventilerar hans hus (TN-funkis). Sök på datafläkt här på forumet så hittar du väl hans inlägg.
Upplever du ventilationen som tillräcklig nu? Om inte så är det väl läge för någon form av fläktförstärkning. Det finns några varianter att välja på, antingen kanalfläkt (eller boxfläkt) eller takfläkt som man sätter på utsidan. Om frånluftskanalerna går tillsammans till skorstenen så kanske det räcker med en fläkt ovanpå skorstene som suger där. Det borde ge bra ljuddämpning att dra luften via murstocken. En forumist har monterat en datafläkt i skorstenen som ventilerar hans hus (TN-funkis). Sök på datafläkt här på forumet så hittar du väl hans inlägg.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
I mitt hus går ingen av frånluftskanalerna upp i skorstenen, de har sina egna "skortstenar" upp på taket.ylven skrev:
Kanske blir det en frånluftsvärmepump.
Har ett enplanshus byggt 60 men källare och självdrag, samt bergvärmepump sedan 6år.
Alla sovrum har separat kanal rakt upp genom taket. Vissa via ett via murstock och 3 via egna kanaler. Har inga problem med luften så jag föreslår att du avvaktar och ser hur det blir för dig när/om du installerar en värmepump.
Alla sovrum har separat kanal rakt upp genom taket. Vissa via ett via murstock och 3 via egna kanaler. Har inga problem med luften så jag föreslår att du avvaktar och ser hur det blir för dig när/om du installerar en värmepump.
Varför blir självdraget sämre om man installerar en värmepump? (förlåt en okunnig...)
Ett försämrat självdrag kan uppstå i de fall där man har en ved/oljepanna som har sin rökkanal i en skorsten med kanaler för husets frånluftsventilation. Om du tar bort pannans uppvärmning av murstocken förändras även förutsättningarna för självdraget i ventilationskanalerna.
Men det behöver inte betyda att det blir problem, se min notering tidigare där det i vårt 60-talshus finns flera andra frånluftskanaler. Tror att vi totalt har 7-8stycken + köksfläkt i ett hus på 125m2 + källare, varav 4st finns i murstocken.
Sedan kanske inte detta är det mest energisnåla, men vi har bra inomhusluft.
Men det behöver inte betyda att det blir problem, se min notering tidigare där det i vårt 60-talshus finns flera andra frånluftskanaler. Tror att vi totalt har 7-8stycken + köksfläkt i ett hus på 125m2 + källare, varav 4st finns i murstocken.
Sedan kanske inte detta är det mest energisnåla, men vi har bra inomhusluft.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden