Byggahus.se

REC Temovex400 (SH?)

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej ska bestämma mej för vent. aggregat nu. och har kikat lite på REC Temovex 400 (alt.SH) nån som har erfarenhet av detta aggregat? fördelar nackdelar.. Nån fördel eller nackdel med vindsplaceringen? (mer en åtkomsten då) ska bygga ett 1,5plans 230 kvm boyta + garage ca 70kvm med påtvingad fjärrvärme. platta på mark m. golvvärme radiatorer på övervåning. behöver detta aggregat kompleteras med nåt mer? Tacksam för svar Patric

2. P
    Medlem Nivå 2
    Jag hade nog valt ett Östberg HERU istället. Den där utvändiga isoleringen är inte speciellt rolig, den sätter sig i kläderna när man ska ha bort locket, och så går den sönder väldigt lätt, vid minsta touch. Dessutom har ju HERU en fjärrkontroll så att du alltid kan se tillståndet och värdena i ditt aggregat.

3. Mich
    Medlem · Nivå 6
    Vindsmodellen har avfrostning. Vet ej hur, men den kanske minskar/stänger av en fläkt. Detta har inte golvmodellen, den klarar sig ändå.

4. K
    Medlem Nivå 2
    Vad är skillnaden på östberg HERU mot det aggregatet då? prisskillnaden? anläggningen kommer att stå i isolerat utrymme

5. P
    Medlem Nivå 2
    Skillnaden vet jag väl inte riktigt. Men HERU känns mer igenomarbetad och allt som kan gå sönder är enkelt att laga. Dessutom slipper du att ha isoleringen på utsidan av aggregatet.

Här finns info om HERU Gick visst inte direktlänka tiill sidan, men klicka på "produkter" så kommer du till HERUsidan.

6. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jag funderar på ett temovex, men skulle inte vilja ha det på vinden. Jag är lite skeptisk till roterande värmeväxlare nämligen, en fördel med sådana är väl att mer av fuktigheten i rumsluften bevaras, men jag är pollenallergiker, så jag föredrar att till och frånluft är helt separerad, som de ju är i en motströmsvärmeväxlare.

Edit: när jag läser Mich inlägg så ser jag att mitt inlägg var lite rörigt, men kontentar är ju att jag håller med Mich helt.:D

7. Mich
    Medlem · Nivå 6
    HERU är av typen roterandevärmeväxlare, medans RT400(S) är motströmsvärmeväxlare. Alltså två helt olika typer. Så på ett sett är dom väldigt olika, men de gör ju samma sak i praktiken.

PS. För mig var roterande-typen inte aktuell överhuvudtaget, vilket medförde att jag inte tittade på dom. Detta p.g.a. läckaget av luft/lukt mellan tilluft och frånluft.

8. Mich
    Medlem · Nivå 6
    Ett litet tips: Kolla in tilluft filtret lite extra. F7 brukar kallas för allergifilter och sitter standard i vissa aggregat. Dock inte i alla, vissa kör med F5. Detta p.g.a. att tryckfallet blir lite för stort med ett finare filter. Detta i sin tur beroende på storleken på filtret. Ett litet filter med hög filter klass ger stort tryckfall i stort luftflöde. I framtiden kanske du skulle vilja testa att gå upp till ett F9 filter och då vore det bra om det går att sätta i det. En lösning kan vara att använda en extern filter låda (har jag gjort), med plats för större filter. Ja, här kom vi in på en negativ sak med Temovex RT400; storleken på tilluftfiltret.

PS. Du skriver inte vilket Temovex du har spanat in, men om det är RT250S så kan jag rekommendera att välja ett RT400S istället. Okey, kanske lite svårt att ge ett sådant tips baserat på den lilla info du skrev, så det kanske inte stämmer.

//Michael

9. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jag tänkte ha ett sånt här först: http://www.elfi.se/elfi400k.aspx

har ett idag men det sitter på ett knasigt ställe tyvärr...
    Nuvarande ftx har återcirkulation:( så det renas inte förrän det gått ett varv i huset först

10. K
    Medlem Nivå 2
    okej HERU känns mer genomarbetad.. är den nån skillnad på filter (bytesintervaller? Pris på filter?) effekt på aggregatet m.m
    är inte så insatt i effektkurvor och sånt. och produktbladen är ju skrivna av säljare så (en nypa salt kanske??)

11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    det finns visst två olika motortyper (för fläktarna) den ena är billigare och drar mer ström, den andra dyrare och drar mycket mindre ström, står om i andra trådar, så kolla om det aggregat du väljer finns med de bättre fläktmotorerna.

merkostnaden är nog betald på typ 1-2 år eller så, några hundralappar alltså

12. P
    Medlem Nivå 2
    Om det läcker lukt från frånluften till tillluften är det något fel. Jag litar mer på en roterande än en kortströmsväxlare.

13. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Hm, en roterande värmeväxlare lyckas alltså överföra fuktighet från frånluften till tilluften, det låter otroligt att lyckas med detta utan att en gnutta luft eller lukt följer med (och jag tror inte på det heller;))

14. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Använder roterande värmeväxlare inom industrin (med lösninsmedel i frånluften) och då med fuktöverförande roterande värmeväxlare, och man kan förnimma en svag lukt i tilluften.
    Men med den lilla lukt man har i ett hus och det lilla luktläckage som kan bli kommer man inte märka överhuvudtaget.
    Snarare viktigt att tänka på var man sätt sitt luftintag i förhållande till utlopp köksfläkt, eventuellt avloppsluftare etc.

15. K
    Medlem Nivå 2
    okej tack för åsikterna då blir det nog som det va tänkt från början fast ej vindsplaceringen då...