Jag såg att fresh/Ilto säljer ett FTX-aggregat (ILTO 440) som har en extra anslutning för att cirkulera luft från t.ex. braskamin. http://www.meptek.com/page1269.phtml. Som jag fattat det suger den luft från braskaminen och blandar den med uppvärmd uteluft efter värmeväxlaren och skickar in i huset som tilluft. Den har alltså fem anslutningar: Tilluft, Frånluft, Avluft, Uteluft och den extra anslutningen som de kallar cirkulationsluft. Jag har inte sett något annat aggregat som har denna funktion så därför funderar jag på om det fungerar och om det är en bra idé för att sprida värme från braskamin till resten av huset?

Det var ganska populärt förut på lite större anläggningar att köra med återluft . Man tar alltså igen frånluften och blandar den med lite tillluft och skickar tillbaka den. Finns lite olika lösningar med co2 mätning och temperatur för att veta hur mycket tilluft du ska "blanda" i. Det där är ju en villa version av det naturligtvis simplare men spontant tycker jag den är vettig. Taigen värmen från kaminen och värme syre haltig ute luft med verkar ju smart.

REC Temovex har också aggregat med en etxra cirkulationslufts anslutning.
Är alltås inte frånluften man återcirkulerar utan särskild luft.
Frånluften (från badrum, tvättsuga etc.) vill man inte ha in i huset igen.

Dom flesta av dessa aggregat med cirkulationsluft är ofta tänkta för att ersätta gamla system med luftburen värme.
Tänk på att det blir större tilluftskanaler och tilluftsdon för att det inte skall bli ljud om man vill ha bra cirkulation.

Ok, det gamla FTX-aggregatet från Elektrostandard som jag har ser misstänkt likt ut fresch-aggregatet. Jag kan nästan svära på att själva växlaren i mitt aggregat är exakt likadan som det som sitter i fresch-aggregatet. När mitt hus byggdes satt tydligen en CTC 103 i huset vilket väl är just luftburen värme om jag fattat de gamla dokumenten rätt.

Men varför skulle detta med cirkulationsluft vara speciellt för just luftburen värme? Det borde väl gå lika bra att ersätta vilket FTX-system som helt med detta aggregat om man vill?

Cirkulationsluft behövs bara om man vill kunna "bära ut" värme eller kyla.
Är man bara ute efter ventilationsluft (friskluft) räcker ett lägre luftflöde.
Lägre luftflöde = billigare drift, mindre kanaler och aggregat.

Ok, då fattar jag vad du menar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.