Vent i badrum

3k läst  5 svar

1. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett hus med en villa med centralfläkt. Vi forcera ventilationen när någon duschar men detta räcker inte till. Utan att det blir rejält fuktigt i badrumet och tar en himla tid innan imman är borta. Jag har kolla och rengort ventrören och även kolla att fläkten går som den ska. Nu skall badrumet renoveras och jag funderar på att sätta en fukt styrd utsugnings fläkt i badrumet. Till frågan: Kan jag sätta den över utsuget i badrumet? Eller är det någon som har ett annat förslag.

2. B
    Medlem Nivå 7
    Finns det någon tilluft till badrummet, alltså öppning mot tröskel eller i överkant dörr och hur är det med tilluften i övrigt i huset.

Kommer ingen luft in kan ingen luft åka ut.

3. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Helt rätt. Kommer ingen in så kan ju ingen gå ut.
    Jo det finns ett luft insläpp ovan kant dörr. Vad det gäller övrigt i huset så är det orginal (SIAB hus från 1978) 1 ½ plans.

4. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Är det någon fläkt man skall undvika eller finns det någon som rekomenderas?

5. P
    Medlem Nivå 10
    Jag tycker det låter merkligt att "central fläkten" inte orkar med.
    Du ska inte behöva ha en extra fläkt för badrummet tycker jag.
    Du skulle ju kunna testa att ha ett fönster öppet (något rum nära badrummet) på glänt nån gång när ni duchar för att se om det hjälper. Sånna fall har ni nog för lite Till luft i själva huset.

6. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    jag har provat att ha fönster på glänt i badrumet när man duschar men det blev inte ett dyft bättre.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: