Mek. till/frånluft via timer?

3k läst  1 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har nyligen köpt hus med mekanisk till/frånluft ventilation och har en del frågetecken som jag inte blir av med.
    Förra ägaren styrde fläktmotorn med timer så 3 timmar per dag drar den igång och byter luft i huset. Ett mullrande hörs från vindsväggen där motorn sitter. Det jag är frågande om är att luften som blåser IN i huset har utetemperatur dvs kall och det blåser på rätt bra i de rum där indonen sitter. Innetemperaturen går ner tack vare detta.

Fråga 1: Verkar denna lösning rimlig att med timer köra ventilationen ett par timmar om dagen och då blåsa på ordentligt?

Fråga 2: Borde inte luften som blåser in förvärmas så att innetemperaturen inte påverkas?

Det går inte att forcera ventilationen via köksfläkt eller dylikt utan all inställning sitter säkert på vinden där jag inte tittat närmare. Förra ägaren var nöjd med timerstyrningen.

Tacksam för tankar och svar!
    /Peter

2. A
    Medlem Nivå 10
    Vi har timer, men växlar mellan två hastigheter, dessutom har vi FTX, så inluften värms.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: