Jag har en idé om att bygga en smart frånluftsventilation som jag skulle vilja ha åsikter om. Tanken är att mäta temperatur och luftfuktighet inne och ute och styra några frånluftsfläktar utifrån det för att få bästa möjliga klimat inomhus - som "trygghetsvakten" fast med mer funktionalitet. Jag kan bygga reglerutrustningen själv, men har för lite kunskap och erfarenhet av ventilation. Har ett hus från -65, FTX är inte aktuellt.

Idéer om funktionalitet:

• Mekanisk ventilation av vinden när uteluften har lägre absolut fuktinnehåll än vindsluften (fläkt som blåser in uteluft på vinden) (=trygghetsvakten?)
  • Varierande luftflöde på bottenvåningen beroende på utomhus- och inomhusklimatet. T.ex.
    -Max flöde på sommarnätter för att kyla ned huset, minimalt flöde på dagen
    -Större flöde under en varm, fuktig vinterdag än under en kall, torr.
    -Större flöde en torr sommardag än en regnig
  • Separat frånluftsfläkt i källaren, styrd för att undvika för hög luftfuktighet.
Vill man göra det mycket komplicerat skulle man kunna se till att man får en viss minsta total luftväxling per t.ex. 12-timmars period, men styra den så att mesta delen sker när uteklimatet är mest fördelaktigt. Det borde gå att göra en hyfsad prediktering av uteklimatet baserat på de senaste dagarnas dygnsvariation...

Tankar om detta? En kul grej för en glad elektronikingenjör, men skulle det ge någon verklig förbättring av inomhusklimatet?

Har inga direkta förslag men måste säga, gör det inte för svårt för dig själv.
Har sett en del "finurliga lösningar" med massa givare överallt som styr både det ena och andra, men aldrig några superbra resultat.
Se till att få 3 läge på ventilationen i huset, Min (Längre tid tomt hus), Normal (Godkänd ventilation enligt normer), Max (Forcerad ventilation utan störande ljud).
Sedan hur du bytar mellan lägena kan man diskutera hur länge som helst.

Sedan det här med att trycka in luft på en kallvind är jag alltid lite negativ till, har tyvärr sett en del försök där det inte alls har gett önskade resultat. (Men skam den som ger sig)

Lycka till.

Kul grejor!
Jag jobbar med en liknande lösning för vår frånluftsventilation.
Vi har dock ingen källare och endast en takfläkt för hela ventilationen dvs enkel F-ventilation.
Jag har en första "prototyp" på vinden som snurrat i snart ett år nu och den har fungerat över förväntan.
I kort: En 8-stegs spartransformator är kopplad med en relämatris på fyra reläer som gör att jag kan styra alla steg med en 24V insignal. Reläerna är sedan kopplade till en Basic Stamp enchipsdator (via optokopplare). Den har idag endast en sensor (en SMT160) kopplad som mäter utetemperaturen och styr ventilationen efter denna.
Steg två blir att löda ihop ett riktigt styrkort, koppla ihop den med husets larm samt en Linux server så att jag kan få över data.
Jag tänker mig att dra ner ventilationen till minimum när larmets bortaläge aktiveras (med en viss fördröjning).
Jag ska lämna en pinne även så att huvudvattnet kan stängas av på samma sätt.
Steg tre blir att ansluta fler sensorer om så skulle behövas (främst en innetemperatursensor).
Jag skulle också vilja kunna kyla huset max efter en varm sommardag.

Tack för synpunkter och idéer!

FrittDrag, kan du berätta lite mer om vad du har sett som inte har fungerat? Framförallt detta med att ventilera vinden är jag mycket sugen på, "trygghetsvakten" verkar vara en bra lösning. Vad har du för negativa erfarenheter av det?

MG68, jag är nyfiken på hur du styr efter utetemperaturen, dvs vilken temperatur ger min/max ventilation?

Har sett lösningar med ventilerade vindar där styrningen inte riktigt lyckts känna rätt fukt/temp.
Sedan vad jag har sett så fungerar "traditionell" vädring av vind rätt bra, bara man ser till att inte få upp fukt från huset på vinden.
Dom flesta vindar jag sett med fuktproblem kommer från gamla hus med självdrag där man tätat huset mer och mer (av olika anledningar) och då fått ökat fuktinnehåll i huset.

Just nu fuskar jag lite då sensorn sitter tillsammans med övriga komponenter dvs inne på vinden.
Jag har därför fått justera temperaturgränsrna något.
Ungefär 0-10 grader har jag ca 0,30 l/s/m2 (dvs något under det generella riktvärdet på 0,35l/s/m2).
Under 0 går jag ned till ca 0,22 l/s/m2.
Detta har fungerat bra, möjligtvis att huset känns något kallt vid ett par plusgrader.
Vintertid har vi ca 30% RH inomhus.
Min. ventilation blir ca 0,13 l/s/m2 men detta kommer enbart att användas när huset står tomt (om jag inte minns helt fel finns det färska regler som säger att man kan ha min. 0,10 l/s/m2 vid tomt hus).

Ja, jag har lyxat till det, jag har en lufthastighetsgivare i kanalen (som även mäter temperatur). Den är inte kopplad till systemet ännu, men den har en display så jag kan se flödet direkt på denna.

MG68 skrev:
jag har en lufthastighetsgivare i kanalen (som även mäter temperatur). Den är inte kopplad till systemet ännu, men den har en display så jag kan se flödet direkt på denna.
vad har du för givare?

pris - var hittar man den?

MG68 skrev:
Kul grejor!
Jag tänker mig att dra ner ventilationen till minimum när larmets bortaläge aktiveras (med en viss fördröjning).
Detta gjorde jag enkelt genom två relän varav ett med tillslagsfördröjning som aktiveras av larmet när man larmar på (bortaläge). Det första reläet behövdes för att larmet ger 12V ut och det andra reläet kräver 230V för styrningen. Det finns antagligen relän med tillslagsfördröjning som kan styras av 12V, men jag hade inte lust att leta just då.

Ventilationen dras ner till min 30 minuter efter att man larmat på. Fungerar super.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.