Hej!

Efter en del funderande har jag kommit fram till att jag ska installera ett nytt FTX-system (Heru 160) i vår 60-talskåk med nuvarande självdrag. Jag bifogar ritningarna och undrar ifall det är någon på forumet som har synpunkter på kanaldragning, dimensionering eller annat som kan vara av värde. Ljuddämpare blir det vid aggregatet samt flexibla dämpare innan alla tilluftsventiler.

Total boyta är 176 kvm och jag har kommit fram till att det behövs tilluft 60 l/s samt frånluft 70 l/s.

Kom gärna med kommentarer!

Ni som har gått från självdrag (helt tyst system) till FTX (mer oljud) har ni upplevt det som besvärande med FTX om man ser till ljudet som uppstår?

MVH
ERIKR

Du ska nog ha 70 l/s tilluft också, annars kommer de 10 saknande litrarna dras från otätheter i huset med kondensrisk som följd.

Sätt ljudfällor vid aggregatet i från och tilluftskanalerna. Vill ni ha tyst ska ni nog ha en extra ljudfälla nära utblåset i sovrummen.

Jag skulle ta all frånluft ur smutsiga rum, bad och tvätt.

Kanske du kan ha lite tilluft i klädförvaringen i källaren också? Det blir inte mycket extrajobb/rör.

Han ska absolut ha 70l/s respektive 60l/s för att få undertryck i huset och inte trycka ut fukt i isoleringen.

Det ser bra ut förutom några smådetaljer:
- Har för mig att man ska ha 7l/s per person i sovrum, dvs 14l/s där ni sover två.
- Sätt ljuddämpare mellan rum för att inte ljud ska höras via kanalerna mellan rum.
(flexibla duger är billigare och tar liten plats, dess nackdel är att de ska byggas in då ljud leds ut
igenom dem samt att man får vara försiktig när man rensar).
- Ljudämpare mellan aggregat och utsida för att dämpa fläktljud ute kan vara bra om det är nära till uteplats.
- Någon kort stam stod det inte dimension på, håll dig runt 2m/s vid ljudämparen som placeras ute vid
don och under 4m/s närmare aggregatet för att inte få extra ljud pga lufthastighet i kanaler.
De dimensioner som stod på såg ok ut, det var nån kort med högt flöde som saknade mått.
T korsningar och krökar genererar turbulens och ljud så tänk på det nära don.
- Välj don med omsorg, de genererar det mesta ljudet om resten är riktigt gjort.
Var väldigt petig med det. Placera donen långt från huvudändan i sovrum.
- Tänk också på luft överföringen mellan rum om dörrar är stängda. Slitsade dörrkarmar eller överluftdon som dämpar ljud.

Den viktigaste punkten; vill du inte att agregatet ska dra lite ström?
Köp ett agregat som har EC motorer istället, det drar hälften så mycket och motorerna går kallare.
Oftast kan man slå av eftervärmaren om man väljer ett aggregat med bra verkningsgrad.
Är det -20 så har tilluften +14 och om don är rätt valda, placerade
långt från huvudkudden främst för ljud. Då fungerar det bra och billigt.

Filter går att köpa billigare än fabriks också om ni letar.

JesseJames skrev:
Köp ett agregat som har EC motorer istället, det drar hälften så mycket och motorerna går kallare.
Vad menar du med EC? Varvtalsstyrda via frekvensomriktare?

/L

Elektriskt kommuterad, en borstlös DC permanentmagnet motor som kommuteras elektriskt direkt från 240AC.

Och Heru-aggregaten har inte denna typ av motor mao?

/L

Nä, de har vanliga AC motorer.

4 l/s per person är dimensionerat flöde i sovrum samt även 0,35 l/s per m2 totalt för lgh iaf.

Jesse har rätt om 7 l/s men det gäller lokaler mm samt tillägget 0,35 l/s per m2 golvyta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.