Ventilation
Allium: Du behöver inte isolera frånluften om den inte går genom kalla utymmen, dvs. normalt vinden.
Allium: Nä, asbetsen såg ut som hmmm, kanske om man tänker sig en 3-4 mm tjock masonitskiva limmad på baksidan. Japp, cancer-döden brukar inträffa en vecka efter man sett en bit asbest ;-) Skämt åsdio, asbest är inte att leka med, men om man inte jobbar med det så det dammar (sågar, krossar, slipar osv) så kommer du nog att överleva.
Allium: Borde man inte kunna höra om luft trycks upp genom vattenlåsen? Bubbel, typ.
Allium: Egentligen är det inte så konstigt. Man suger ut luften från rummat (dvs "Frånluft" vet du väl Robbbo ;-) där den är som sämst (fuktigast och med mest lukt), dvs bad, toa, kök och större klädkammare. Man släpper in luft till rummet ("Tilluft") där man vistas så att friskluften kommer folk tillgodo. Normalt sovrum och vardagstum. Tanken är ävan att luft från sovrummen kommer så
Faidros: http://www.soliduct.com/isolering/isolerstrumpa.htm
ppalm: Inga problem det är tallriksventiler i alla frånluftskanalder. Vet att luften går bakvägen i några idag så det känns om jag måste göra något. Man vill ju inte ta tilluften brevid utsläppet från pelletseldningen på skorsten.
jorme: Ska ändå lägga in nytt innertak och ska då lägga plast före. Nån som vet nån bra billig rökgasfläkt?
Allium: Tror alla sådana krav är borttagna för ganska länge sedan så dra du ut den där det passar. Det finns heller inget krav på rensning längre men det kan ju vara en bra idá att göra det ändå någon gång ibland. Och du behöver inte ha några rensluckor på en rak imkanal.
Karl_84: Mmm, tack. :) Jag satte ett ventilgaller på sydsidan i nederkant och ett på östsidan i överkant.. var en massa gojs ivägen på norrsidan. Detta gjorde jag iofs innan jag läste ditt svar.. men det är ju trevligt att vi typ tänkt ungefär lika iaf.. då kanske det blir lite bra. :)
Per-Erik: Tror du får flera träffar här så jag flyttade tråden hit. Du bör iallfall se till att du har frånluft i badrummen. Dvs sätta fläktar där. I Sovrum & V-rum så bör du sätta in Till Luftventiler. Sen bör du även se till att ventilationen kan vandra igenom huset (innomhus). Tex genom en glipa i dörren eller liknande. Jag tror det finns köks fläktar som går på lågvarv hela tiden.
FrittDrag_II: Enligt Thermex montageinstruktioner är myndighetskraven: min 40cm vid elspis och min 60cm vid gasspis. Kan finnas vissa gasspisar som kräver större avstånd, står i så fall i instruktionerna till spisen. Har du spis så måste du ha köksfläkt (kallas nog osuppfång i reglerna).
Bodtomte: Jo jag har kikat på Myson fläkten de säljer. Men det verkar som om PAX är de enda som klarar lågvarv på marknaden, jag vill att den ska gå lite hela tiden för att bättra på självdraget lite.
Allium: Mmm, ytan är ett problem. Borde ju gå att räkna på hur mycket kyleffekt det blir, fast det var ju inte igår man gjorde det ... Hur stor är kanalen och hur lång blir den oisolerade ytan? Jag tror inte filen blev för stor, det var nog bara jag (noob) som inte fattade hur man skall bifoga filen till meddelandet.
Raukas: Vet inte var du bor men annars finns det en firma i Gustavsberg Sthlm AB Maskinexport som syr filter. Det finns fler som syr filter men vet ej var eller vilka men det är det billigaste alternativet jag känner till.
Bodtomte: Detta är en hel vetenskap, tack för upplysningen. Jag ska sätta mig in i detta så fort jag har tid.
Alpha: Jo visst går det att borra hål i väggen, men skaffade ju nya fönstrena urfrästa och klara för just slippa joxa med väggventiler. Mest nyfiken på hur ni andra har löst "problemet" då det är så ont om plats att ens kunna montera Ulisten i ovan karm. Hur stor springa har ni mellan luftintag å fönsterbräda?
JesseJames: Nej, de behöver inte avfrostas, det bildas ingen is/frost på dessa,
galaxenspresident: Lovely, Tusen tack för tippset, det låter jättebra. /R
Allium: En enkel tumregel brukar vara 50 w kyla / m2 (kan givetvis variera beroende på hur huset ser ut). Rent praktiskt kan man kanske klara att blåsa in ca 14 grader utan att få problem. Skall du ha 20 gr i rummet så kyler du alltså luften 6 grader. Med de värdena så behöver du ett flöde på ca 7 l/s / m2 (då ger 50 w 6 gr sänkning) för ett behagligt klimat. Det tillkommer även lite
Allium: Hjerpe. Kolla på www.regin.se under produkter / fukt hittar du rumshygrostater. Regin brukar dessutom ha anständiga priser.
Allium: Systemair har gjort bra fläktar i alla tider. Kanske inte jättebilliga men inte så dyra heller. http://www.systemair.com/sv/
FrittDrag_II: I prinip ja. Vet inte om din kommun kommer gnälla att du tar bort värmeåtervinningen i huset, finns krav på energi hushållningen i hus idag.
Krupp: Hej allihop, hoppas jag inte bryter mot någon regel med denna post. Om så, v.g. ta bort den. Anledningen till att jag frågar är att vi för tillfället bor i överst i huset i en takvåning på 100 m2 och har avsevärda problem med ventilationen. Denna är helt enkelt inte tillräcklig. Tyvärr har jag inte hittat något forum för våningsboende som detta passar i, så jag hoppas ni kanske
FrittDrag_II: Bor du i en hyresrätt skall OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll) vara utfört på ventilationssystemet. Hör med fastighetsägaren eller kommunen, skall finnas intyg. Är inte köksfläkten ansluten någonstans? Då skall det finnas ett "kolfilter", detta skall bytas med jämna mellanrum.
micke4711: Jag fick till det rätt bra med bara spirorör. Jag fick sätta dit en muff och skarva på en liten snutt, sedan gick det bra med en vanlig böj. Tack för info!
Snailman: jag har mitt intag från en ventil som sitter neråt under takuttsprånget (har valmat tak) Jag skulle aldrig vilja ha denna på vinden istället...
quilding: Kan inte direkt rekommendera någon, men jag ser att OCAB Tranås har en filial i Skövde. Just OCAB fixade radonbesiktningen i mitt hus här uppe i Dalom.