Vi bygger en ny kåk med 120 kvadrat i botten och sedan en inredningsbar vind på ytterligare 80 kvadrat. Tanken är att detta ska värmas med en bergvärmepump med frånluftsåtervinning, och sedan vattenburen golvvärme i plattan och radiatorer på övervåningen. Vidare är tanken att vi ska ta in tilluften via "dosor" i väggen.

Nu säger expert nr 308 (känns det som), dvs guben som räknar fram vårt energibehov, att huset kommer bli "obeboeligt" (jodå, visst är det kul med nyanserade uttalanden från proffs - jag är inte bitter) då vi kommer ha så mycket kallras iom att vi suger in ytterluft genom dosorna, så han föreslår att vi dessutom(!) ska kasta in ett FTX-system i kåken.

Ok, jag kanske är lite frustrerad nu dårå... Men är det verkligen så att det blir så mycket kallras att det blir besvärligt på vintern, om jag enbart tar in luften via ventiler?

Alla ni "golvvärmenissar", hur ventilerar ni huset, och hur hanterar ni kallras? Blir det "tokkallt" pga kallras (jag är medveten om att det är en subjektiv bedömning)?

Att både köra med bergvärme och FTX (plus kaminen centralt placerad) känns som "overkill"... Eller är det "standard"?

/ToeBee

Var i landet bor du, kallraset från väggventilerna beror ju på temperaturen utomhus på vintern. För mig i skåne med golvvärme är det inget problem alls, märker inget kallras öht.

Sen finns det speciella väggventiler utformade för golvvärme som "skjuter" den inkommande luften uppåt. Kolla på fresh.se efter väggventiler avsedda för golvvärme :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.