5 120 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Självdrag i badrum?
Hur fixar man så man får ett självdrag vid badrumsfläkten?
Funderade på om man kan dra ner ventilationsröret från fläkten ner till källaren(genom klädkammaren) och sen ut genom husväggen.
Blir det åt rätt håll då eller kommer den försöka mata in luft genom en sådan lösning istället för att suga luft ur rummet?
Funderade på om man kan dra ner ventilationsröret från fläkten ner till källaren(genom klädkammaren) och sen ut genom husväggen.
Blir det åt rätt håll då eller kommer den försöka mata in luft genom en sådan lösning istället för att suga luft ur rummet?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Kolla på PAX hemsida under fläktar så ser du hur mycket luftgenomströmningen minskar för olika modeller beroende av hur de monteras. Med x-antal meter och 3st 90gradare kan du säkert sänka genomströmningen med 30-40% jämfört med endast en horisontell anslutning. Du kan också välja en fläkt som alltid snurrar på lågvarv och som sedan kan forceras, t.ex. en PAX240 (finns säkert flera modeller) och även har inbyggd fuktstyrning.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Verkar ganska vettigt, bara den är tyst. Sovrummet kommer ligga rummet bredvid.
Men är det vettigare att dra uppåt för att få självdrag trots att det blir 3 st 90 gradersböjar istället för att dra horisontellt?
Tycker det borde bli något självdrag iaf även om det är böjar, men kanske blir sämre i slutänden iaf då motståndet blir högre och fläkten får jobba hårdare.
Edit:
Pax 260 är den som har fuktstyrning och och konstant lågvarv, Pax 240 har lågvarv och sen on/off på högvarv om jag förstod det hela rätt.
Men är det vettigare att dra uppåt för att få självdrag trots att det blir 3 st 90 gradersböjar istället för att dra horisontellt?
Tycker det borde bli något självdrag iaf även om det är böjar, men kanske blir sämre i slutänden iaf då motståndet blir högre och fläkten får jobba hårdare.
Edit:
Pax 260 är den som har fuktstyrning och och konstant lågvarv, Pax 240 har lågvarv och sen on/off på högvarv om jag förstod det hela rätt.
Jag har äntligen gjort slag i saken och skaffat PAX-260 fläkt då de fanns på extrapris på COOP. Jag monterade en samma kväll i badrummet på ovanvåningen och herregud vilken skillnad. Det märks direkt, även om man kör den på lågt varvtal då den är mycket tyst så gör den nytta. Luften på ovanvåningen känns fräschare än med självdraget, man riktigt känner luftdraget i dörrspringorna när toadörren är stängd. Ca tre meter rör och två 45graders vinklar. Rekommenderas varmt.
Jag har också 260 och är nöjd med den. Dock dyr.. köpte min också på rea tror det var för 950:- annars kostar den runt 1200 tror jag det var..
Men det blir en rejäl skillnad det håller jag med om!
Men det blir en rejäl skillnad det håller jag med om!
Ringde PAX tekniska support och de var riktigt trevliga och han rekomenderade verkligen att dra upp det på taket trots det ökade motståndet, självdraget var helt klart att föredra.
Köpte faktisk en 260 på coops rea också nu i onsdags, dock en i ful krom. 300 kr extra för lackad plast kändes ju inte riktigt motiverat men sambon tyckte den var snyggare så.
Annars säljer K-RAUTA riktigt snygga fläktar men har läst att en del folk tycker att de låter lite mycket mycket trots att de hade en lägre specad ljudnivå, och de drar mer ström, 15 watt ist för 4 watt som paxen hade. Kanske inte så stor skillnad trots allt.
Men PAX känns ju lite mer förtroendeingivande.
Köpte faktisk en 260 på coops rea också nu i onsdags, dock en i ful krom. 300 kr extra för lackad plast kändes ju inte riktigt motiverat men sambon tyckte den var snyggare så.
Annars säljer K-RAUTA riktigt snygga fläktar men har läst att en del folk tycker att de låter lite mycket mycket trots att de hade en lägre specad ljudnivå, och de drar mer ström, 15 watt ist för 4 watt som paxen hade. Kanske inte så stor skillnad trots allt.
Men PAX känns ju lite mer förtroendeingivande.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Stjäl tråden lite, vad har ni fläkten inställd på för fuktighetsgrad för när den ska starta maxläge?
Har inte 240in bara varvtalstyrning.
230 in är väl isf den med fuktstyrning förutom 260in?
Finns i instr om inställning av fukt/start forc.
Kolla när du duschar att den startar är kanske också ett tips?
Kolla på instruktionerna om tryck o flöde,finns på pax.se
Dock kan trycken öka mer om det är tvära böjar/T-rör/flexslang eller skrovliga trånga kanaler.
Annars räcker ca 15 l/s för ett badrum att ventilera ut fukten effektivt om ni nu vill ha lite böjjar o kanal så funkar det nog, dra den dit ni vill och följ deras tryckfallsberäkning så funkar det nog galant.
230 in är väl isf den med fuktstyrning förutom 260in?
Finns i instr om inställning av fukt/start forc.
Kolla när du duschar att den startar är kanske också ett tips?
Kolla på instruktionerna om tryck o flöde,finns på pax.se
Dock kan trycken öka mer om det är tvära böjar/T-rör/flexslang eller skrovliga trånga kanaler.
Annars räcker ca 15 l/s för ett badrum att ventilera ut fukten effektivt om ni nu vill ha lite böjjar o kanal så funkar det nog, dra den dit ni vill och följ deras tryckfallsberäkning så funkar det nog galant.
Fuktstyrningen får du ställa som ett medelvärde beroende av årstid, åtminstone på min gamla separat styrning från PAX om du inte vill justera varje vinter och sommar. På vintern när luftfuktigheten är lägre tar den längre tid på sig att starta och ibland inte förrän man är klar med duschningen och lämnat badrummet, sommartid är det tvärt om och den start nästan direkt och snurrar längre. Men min gamla givare sitter i duschdelen och har en mekanisk/optisk givare.
det finns inga grad antal på fuktstyrningen på min PAX bara ett vred. Jag har ett litet bad rum på 3,2Kmv. Och fläkten sitter i mitten i detta rum.
Så man får börja med att vrida vredet till mitten typ.. och sedan vänta nått dygn o kolla om det går upp och max:ar eller inte.
jag satte in en Classe luft fuktighets mätare, men tyckte det var lite halv svårt att få det o fungera som jag ville med luftfuktighetsmätaren, men den säger ju lite iallafall vart man ligger någonstanns. Fläkten går i gång (maxar) enligt mätaren när den passerar runt 60%..
Har haft fläkten 1 år snart.. o den max:ar bara när man duchar.. just nu har jag väll runt 40% i badrummet.
Så man får börja med att vrida vredet till mitten typ.. och sedan vänta nått dygn o kolla om det går upp och max:ar eller inte.
jag satte in en Classe luft fuktighets mätare, men tyckte det var lite halv svårt att få det o fungera som jag ville med luftfuktighetsmätaren, men den säger ju lite iallafall vart man ligger någonstanns. Fläkten går i gång (maxar) enligt mätaren när den passerar runt 60%..
Har haft fläkten 1 år snart.. o den max:ar bara när man duchar.. just nu har jag väll runt 40% i badrummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden