7 622 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Ljudisolerad väggventil
Är det någon som känner till ett bra sätt att ljudisolera en helt vanlig 15X15 cm stor väggventil i ett hus med självdrag? Trafiken på natten håller mig vaken...
Det bästa jag själv kan komma på är att sätta någon form av skumgummi med kanaler i eller en rullad matta i själva kanalen. Någon med bättre förslag som inte kostar allt för mycket och inte stoppar upp flödet i ventilen helt?
Hälsningar,
Magnus
Det bästa jag själv kan komma på är att sätta någon form av skumgummi med kanaler i eller en rullad matta i själva kanalen. Någon med bättre förslag som inte kostar allt för mycket och inte stoppar upp flödet i ventilen helt?
Hälsningar,
Magnus
Testa lägg in ett par väggar i ljuddämpande material en från ena sidan som täcker ca 3/4-delar och sedan en från andra sidan som täcker lika mycket.
Ljudet kommer då studsa mot dessa väggar, så ser riktiga ljuddämpare ut till ex vis aggregat/fläktar.
Du får inte täcka för mycket för då kan du få in för lite luft.
Enklare som du skrev, bara att "isolera" invändigt.
Har aldrig provat själv ska tilläggas.
Något annat kan vara att bara hänga något för så luften går ut uppåt/ner eller åt sidorna, givetvis också det i ljuddämpande mtrl.
Tala om hur du gjorde o resultatet, vore kul o veta.
Ljudet kommer då studsa mot dessa väggar, så ser riktiga ljuddämpare ut till ex vis aggregat/fläktar.
Du får inte täcka för mycket för då kan du få in för lite luft.
Enklare som du skrev, bara att "isolera" invändigt.
Har aldrig provat själv ska tilläggas.
Något annat kan vara att bara hänga något för så luften går ut uppåt/ner eller åt sidorna, givetvis också det i ljuddämpande mtrl.
Tala om hur du gjorde o resultatet, vore kul o veta.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fresh har ventiler med ljuddämpare. Sök efter TL80 Flimmer-dB eller TL80C-dB så bör du hitta lite info, jag kollade lite snabbt i Leif Arvidsson's katalog.
PS. När du ändå gör förändring så kanske du kan sätta dit luftfilter också, för att minska partiklar/pollen.
Varning: Använd inte glasull eller stenull/mineralull, alltså isoleringsskivor!
PS. När du ändå gör förändring så kanske du kan sätta dit luftfilter också, för att minska partiklar/pollen.
Varning: Använd inte glasull eller stenull/mineralull, alltså isoleringsskivor!
Klicka här för att svara