S
SkaneErik: Storleken på fläkten beräknas med hjälp av önskat luftflöde och tryckfallet i kanalerna. Luftflödet du behöver är att luften i ditt hus ska bytas en gång var annan timme. Dessutom finns det regler för vad man skall ha för luftflöde i varje badrum (tror det är typ 15liter/sek men är inte säker)
5 svar · 9,0k läst
M
matbl: Vi har ryggåstak men ingen frånluft längst upp. Däremot tilluft (vi har ftx). Har inte riktigt fattat varför det är konstruerat så men jag litar på att hustillverkaren vet vad de gör när de konstruerar ventilationssystem.
4 svar · 7,1k läst
T
Tjoa: Nej. Men du kan beställa av närmaste lokala plåtslagare ur deras sortiment.:)
11 svar · 4,7k läst
A
andreasjonsson: Hej, Begärde prisuppgift på sommarblock till FTX (essvex 55) och fick då uppgift om 500 kronor. Tycker det låter väldigt dyrt... Räcker det inte med något som skiljer av över-och underdel + något som håller filtret på plats, se aggregatbild nedan..? http://www.usv.se/butik/pix/essvex55illL.jpg Eller måste man bygga en låda? Hur som helst, vilka material funkar att bygga
0 svar · 3,1k läst
R
Raukas: Kontakta DUVA Drift och Underhälls Varuhuset i Sthlm, dom har mycket nygammalt. Tel: 08-810800
1 svar · 3,5k läst
Allium
Allium: Jag antar att du menar någon form av spaltventiler i fönsrens karm. Normalt tryckfall över dessa brukar ligga på 10-15Pa. Sedan kan de vara olika stor fri area på olika ventiler vilket ger olika tryckfall. Kanske bäst att kontrollera med fönster leverantören om det inte är ventiler som skall eftermonteras.
1 svar · 2,6k läst
Allium
Allium: OK, då skall du inte ha ett iris-spjäll i alla fall, det är bara för injustering.
5 svar · 3,2k läst
B
Bluff: är det typ en kondning som håller ström eller måste den ha sepparat matning. idag drivs den av samma tråd som går till lampan ovanför handfatet. Vore skönt att slippa dra om elen. Har iofs kontakter där, så det är ingen jättegrej men det vore skönt att slippa... /Johan
6 svar · 9,4k läst
R
Raukas: Ventil i golv medför alltid att smuts etc faller ner. Skulle avråda men sitter den väderskyddat kan du ju ta och avsluta med ett finmaskigt galler och kanske ha en renslucka eller iaf ha den lätt demonterbar för rensning. Drar du den GENOM golv kan du ju vinkla av den med en kort 90graders böj och sedan sätta ett galler för luftintag som finns med jalusilutande galler samt insektsnät.
4 svar · 6,6k läst
P
plastbiten: Sätt en tallriksventil i vardera fasad, samt ngt kopplat till ev spisfläkt. Då är du helt hemma sen!
2 svar · 3,8k läst
P
plastbiten: Som föregående talare sagt redan så är det antagligen ingen fara. Beror ju lite på storlek av badrum att göra med. Det du kanske kan göra är ju att sätta en ventil till. Finns färdiga t-rör och avstick att köpa, så kan du koppla på en till, fast till samma "stam".
2 svar · 1,5k läst
Besserwissern
Besserwissern: Tack för alla kloka synpunkter. Det var lite som jag befarade tyvärr. Jag bor i en lite 2:a så det är svårt att ta in luft på så många ställen och ja, självdag är inget att rekommendera. Jag har funderat på ett eget system för min lägenhet. Är det någon som monterat ett eget "ftx" för sin lägenhet, eller har tankar kring det?
5 svar · 21,4k läst
D
doggydoggen: Bönar å ber,står på knä om det lär hjälpa..vill gärna ha samtliga manualer..=) doggydoggen@hotmail.com
6 svar · 10,6k läst
Allium
Allium: Skall du öka flödena så skall du hålla koll på hastigheterna i kanalerna, under 5m/s är ok. Du skall även kolla att donen klarar flödet/tryckfallet utan att ge för mycket ljud. Det är inte så svårt men det finns några olika sätt att dimensionera kanalsystem och det skiljer lite på till- och frånluft. Det som kan hända om det blir tokigt är att injusteringen blir krångligare och
8 svar · 4,5k läst
·
nino
nino: Lånar tråden lite... Har också ett flerbostadshus som det varit sjävdrag i men nu har vi renoverat med nya fönster och dörrar. Nu är det inga ventiler ut någonstans Wc kommer att få en egen kanal ut med typ pax fläkt i, köket kommer att få egen imkanal. Hur löser man resten av vent.? Funderar på att ta upp ventiler ut från de 2sovrummen. Då är det vardagsrummet och hall kvar...
6 svar · 5,3k läst
K
kaptenlars: Ja nån sån fläkt hade jag tänkt mig i badrummet, får se om man kan sätta in en kamin i bottenvåningen så kan man kanske få lite bättre flöde, iofs inga problem som det är just nu men man vill ju vara säker!
3 svar · 7,1k läst
Nol
Nol: Tack så mycket, K-Rauta är i Örebro - Thank you very much, K-Rauta is in Örebro Mvh Nol
2 svar · 2,4k läst
Allium
Allium: Går och går... kan väl alltid få ut lite tappvatten från pumpen på sommaren. Men ekonomiskt lär det ju vara rena mardrömmen att räkna hem. Har du FTX har du redan återvunnit det mesta av värmen i frånluften så då blir värmepumpen bara kaka på kaka.
12 svar · 11,1k läst
H
Husowner: Tack för era insiktsfulla kommentarer. Pga att det var trångt fick jag ta ett flexrör. Det skall klara 700 grader och har isolerat det med roxull som skall klara 1000 grader. Hoppas det duger när det är dags för ventilationsbesiktning :confused: Vägggenomförningen blir ju inte snygg med spretande brandmatta men jag bygger nån låda som täcker röret och ställer på väggskåpen. Nästa
3 svar · 3,5k läst
L
laan: Är det någon som har pos. eller neg erfarenheter av denna tilluftsventil? Erfarenheter av manuell resp termostat styrning ? Tacksam för synpunkter!
0 svar · 3,3k läst
P
P.S: Tack för hjälpen! P.S
2 svar · 3,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Sätter du dit en ny "vanlig" öksfläkt så skall den ha en egen kanal rakt ut i det fria, inte blåsa in i gamla ventilationssystemet.
3 svar · 2,8k läst
Allium
Allium: Det går inte att se vad som står på ritningen. Generellt så sätter du frånluftsventiler i kök, bad, wc och ev större klädkammare. Kök 10 l/s, bad 15 l/s, klk ~5 l/s. Hela huset skall ha minst 0,35 l/s/m2 så då kan man behöva öka frånluftsflödena om man har stor hus med kanske bara ett bad. Spaltventiler i vardagsrumm, sovrum och liknande. Sätt ljuddämpare (så lång som
1 svar · 2,5k läst
·
Allium
Allium: Det är nog ingen risk, man brukar inte ventilera själva väggkonstruktionen.
1 svar · 2,0k läst
Allium
Allium: Ni har så rätt. Jag har jobbat med ventilation i 20 år och det har väl hitills inte gått att räkna hem en återvinningsanläggning annat än undantagsvis. Däremot så blir ju komforten och inneklimatet så mycket bättre om man får kontroll på tilluften också.
5 svar · 4,6k läst
M
maggiem: För äldre hus med självdrag passar bättre en frånluftsfläkt som sitter i spiskåpan, Exonet. Men den har ingen värmeåtervinning. FTX ger mest för pengarna i täta hus. Har du kollat på Minimaster? Aggregatet sitter också i spiskåpan, och är enkelt att installera.
7 svar · 5,9k läst
N
Nyman-81: [citat] Men för att det ska fungera krävs det väl att jag har nån typ av frånluftsventil i klädkammaren? Annars så "vandrar" det ju inte in nån luft i klädkammaren? Men jag ringde till "Fresh".... Och dom hade inget riktigt bra tips.....men dom sa att jag borde kunna sätta dit nån typ av "Tilluftsventil" som släpper in lite luft in i klädkammaren, och att det borde funka.
6 svar · 15,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Det Allium beskriver är inget ovanligt när folk stänger av frånluftsfläkten (vid F-vent) .. fukten vill utjämna och tar korta vägen ut genom friskluftsventilen.
8 svar · 5,3k läst
P
Pedda_P: Är väl mer ute efter att det skall fläkta lite mer snarare än kyla ner, i de övriga sovrummen är det lagom med de Fresh-ventiler som finns men vårat föräldrasovrum är ganska stort, men det kanske är lika så lönt att leta upp en lite bättre - och tystgående - bordsfläkt
3 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.