5 327 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Takhuv för platt tak
Har ett nära på platt papptak (3-4 grader) och har inte hittat någon lämplig huv för en ny frånluftskanal.
Huset har självdragsventilation och jag avser inte ändra på detta i och med denna nya pipa. Alltså behöver jag en huv som kan klara både ventilationsrör diameter 125mm samt isolering runtom. Någon som har något tips om var man hittar detta?
/Bele
Huset har självdragsventilation och jag avser inte ändra på detta i och med denna nya pipa. Alltså behöver jag en huv som kan klara både ventilationsrör diameter 125mm samt isolering runtom. Någon som har något tips om var man hittar detta?
/Bele
Är det ett platt tak måste du ju bygga upp nån form av stos inklätt med plyfa skivor o sen ta dit en pappläggare som kan täta det.
Sen är det väl nära fritt fram att välja vilken form av huv du vill ha, eftersom du bestämmer formen på plyfa uppbyggnaden själv.
Men det ska väl va minst 30 cm uppbyggt från taket, så det klarar lite snöfall.(beror ju på var du bor givetvis.)
Kan tänka mig att det blir lite mer snö norröver.
Angående huvar kan du nog hitta lite på www.lindab.se eller www.bevego.se
www.hagab.se kan funka med.
Sen är det väl nära fritt fram att välja vilken form av huv du vill ha, eftersom du bestämmer formen på plyfa uppbyggnaden själv.
Men det ska väl va minst 30 cm uppbyggt från taket, så det klarar lite snöfall.(beror ju på var du bor givetvis.)
Kan tänka mig att det blir lite mer snö norröver.
Angående huvar kan du nog hitta lite på www.lindab.se eller www.bevego.se
www.hagab.se kan funka med.
Jo, konstruktionen är jag på det klara med. Jag har redan en kanal som är uppbyggd i plåt upp genom taket och givetvis ordentligt tätad mot pappen. Ska ändå lägga om papptaket så tätningen vid den nya kommer att göras vid omläggningen. Hoppades på att hitta något liknande som standardprodukt men tror jag får gå till en plåtslagare med ritningen jag har.
Tack för tipsen på leverantörer i alla fall!
/Bele
Tack för tipsen på leverantörer i alla fall!
/Bele
Här en variant, finns flera tillverkare som gör liknande.
WebShop Ventilationsbutiken Takhuv
Datablad/Montageanv. PDF
Är för 160 kanal men går lätt att fixa med en övergång till 125.
WebShop Ventilationsbutiken Takhuv
Datablad/Montageanv. PDF
Är för 160 kanal men går lätt att fixa med en övergång till 125.
Klicka här för att svara