Hej!

I min bostadsrätt har vi mekanisk frånluftsventilation.
När jag bygger om köket så tittar jag på ny fläktkåpa att koppla till frånluften vid spisen. Då jag hittar snyggare och billigare alternativ med inbyggda fläktar så undrar jag följande.

Jag förstår att det inte är ok att koppla köksfläkten direkt till frånluftsuttaget då det skapar ett övertryck i ventilationskanalen och grannarna får in min dåliga luft till sig.

Är det ok att koppla fläkten (med kolfilter) till ett utrymme som:
1) är ventilerat ut i köket för att inte skapa ett övertryck och:
2) är ventilerat med frånluftsuttaget

Min tanke är att jag då inte förstör kökets och kägenhetens ventilation efter som luften kommer sugas ut ur lägneheten. Samtidigt undviker jag att skapa övertryck i ventilationssystemet eftersom luften i så fall kommer "läcka" ut i köket när fläkten är igång.

Bifogar en bild på hur jag tänker.

• flakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, du får nog sätta en ventil för utsuget från husets centrala fläkt och ha spiskåpans luft ut i rummet (med kolfilter).

daniol74 skrev:
Är det ok att koppla fläkten (med kolfilter) till ett utrymme som:
1) är ventilerat ut i köket för att inte skapa ett övertryck och:
2) är ventilerat med frånluftsuttaget

Min tanke är att jag då inte förstör kökets och kägenhetens ventilation efter som luften kommer sugas ut ur lägneheten. Samtidigt undviker jag att skapa övertryck i ventilationssystemet eftersom luften i så fall kommer "läcka" ut i köket när fläkten är igång.
Så var det i lägenheten jag bodde i förut.
Det var självdrag i stället för mekanisk frånluft, men det borde inte spela någon roll.
Vid ventilationsbesiktning så kommenterades lösningen, men de sa att det var OK.

Jag tror alltså att din lösning fungerar och är tillåten, bara ventilen ut till köket är tillräckligt stor.

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.