Hej allihop, hoppas jag inte bryter mot någon regel med denna post. Om så, v.g. ta bort den.

Anledningen till att jag frågar är att vi för tillfället bor i överst i huset i en takvåning på 100 m2 och har avsevärda problem med ventilationen. Denna är helt enkelt inte tillräcklig. Tyvärr har jag inte hittat något forum för våningsboende som detta passar i, så jag hoppas ni kanske kan hjälpa till ändå.

Temperaturen är mkt varm och luften såpass unken att man i princip får vädra dygnet runt, om det går - redan i April! Fönstren är nya, energisnåla (sent 90-tal) men har ej några ventilationsmöjligheter andra än vädring. Det finns en ventilationstrumma på 1x1 dm i vardagsrummet, från vilken i princip ingen luft verkar komma från.

Köket har ett nytt takfönster men ej någon vanlig köksfläkt, vilket säkerligen bidrar till problemet (kolfiltersfläkt). I övrigt är det också relativt lågt i tak på denna takvåning, vilket jag antar bidrar till att luftvolymen blir relativt liten i många av de individuella smårummen.

Frågan blir då vad man kan göra åt detta? Naturligtvis bör man se till att den existerande (minimala) ventilationen i vardagsrummet blir åtgärdad och funktionell, och ev. ersätta kolfiltersfläkten i köket - men i övrigt? Finns det några lösningar ni rekommenderar, specifikt för takvåningar? Jag antar dessa tenderar bli lite varmare än andra av olika orsaker...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.