Ventilation
Allium: Ja, bara luften från tvättstugan blir såpass torr att det slutar kondensera så börjar det ju torka upp i stället.
prototypen: Med flera fläktar kan det bli problem med den fläkt som drar sämst, Den starkaste fläkten får luften att gå baklänges i den fläkt som är svagast. Är det dessutom styrning på fläktarna har du ett uppenbart problem. Protte
Tobbis: Borra med en lång borr och använd tigersåg! Tigersåg ur ovärderligt när man går lös på sitt gamla hus. /En som rivit mycket i sitt gamla 20tals hus :-) Se bara till att du har en kraftig borrmaskin, en liten black&Decker duger ej...
Per-Erik: Jag har 260 och ångrar inte. något fläktsus hör jag inte. Det som hörs är som sagt var något tyristor ljud i från fläkten troligen då från varvtalsregleringen.
Apprentice: Perfect! Sotaren kommer på måndag och provtrycker och kollar över ventilationen i huset. Det ska bli så kul att flytta till sitt eget hus!
Besserwissern: Vill du ha högsta komfort ska du ha FTX system. Detta fungerar bra med golvvärme som är ett trögt system och mår bäst av att tilluften är förvärmd. ;en det kostar ju lite mer än ett FX-system, och kan du stå ut med att det ibland kan upplevas lite kyligt när golvvärmen inte hunnit reagera på väderomslag så är det ett alternativ. Är det ett enplanshus eller tvåplanshus?
Mattias L.: Där brukar bli varmt, du ska ha ventilation ut i rummet brukar finnas snygga (nåja) galler ämnade för detta. Du ska inte släppa ut fuktig luft från bostaden upp på vinden.
Crille68: Hej! Som sagt... För att undvika att få in mer luft än nödvändigt i krypgrunden; sätt en flexslang från en krypgrundsventil och direkt till spisens luftanslutning. :cool: Å ena sidan är det alltså risk att få in mer fuktig luft i krypgrunden men å andra sidan är det bara på sommaren som det är större risk. Detta pga att det kan vara mer fukt i luften ju varmare den är och det är
Allium: Det kanske går att använda en sådan där slang som man kopplar till en högtryckstvätt, en sådan som man rensar avlopp med. Om man kör med lite inblandning av något tvättmedel så kanske det får bort lukten. Kan tillägga att man inte (typ aldrig) tvättar ventilationsrör när man sätter upp dom, ifall dom inte blivit skitiga av någon särskild anledning. Jag har inte hört några
Allium: Borde inte vara något större problem förutsatt att det går att justera in båda system så de inte påverkar varandra för mycket. Kan kanske vara svårt om VP är en frånluftsvärmepump, dvs du har fläktstyrd till- och frånluft uppe och bara frånluft i källaren. Då gäller det att tryckfallet över uteluftsventilerna i källaren inte är större än vad undertycket är injusterat till
Allium: Du kanske skall reklamera aggregatet till tillverkaren. Speciellt om en erfaren injusterare säger att det inte verkar normalt. Pröva annars att mäta tryckbalansen mellan till- och frånluften vid rotorn. Om du skulle vilja komplettera med ett spjäll på frånluften så mät först trycket i stamkanalen så du kan justera in det till samma värde efter att du satt dit spjället, så du slipper
Crille68: Hej! :) Jag tycker en avfuktare är bra i en tvättstuga men bäst är en rejäl torktumlare om man snabbt ska torka tvätten. Trots det kan det behövas en avfuktare för att hålla torrt i tvättstugan och för att torka tvätt i mindre mängd. Något kan det ju hjälpa att sätta dit en större fläkt men på sommaren när det är mkt fukt i luften behövs en avfuktare. Men jag tycker nog att
Allium: Vitt kostar en ventilationsmontör 350-400 kr / h. Förmodligen lite mer i Stockholm. Som entreprenör betalar man netto (dvs rabatten avdragen): Rör 100 mm 112 kr / 3m Böj 90 gr 100 mm 54 kr T-rör 100-100 mm 85 kr Kontrollventil GPDF-100 med fästram ca 150 kr Alla priser är exkl moms. Nu är det bara att räkna om du har fått ett just pris eller om du blivit "lurad". Glöm inte att resa
Allium: Känner inte till konsulten men priset låter rimligt. Om det inte är något fel på Minimastern så finns (fanns?) det ett tillbehör som man satte i stället för själva kåpan i botten på aggregatet så kunde man montera det var som helst, det kallades Minivent i det utförandet. Kanske fortfarande går att få tag i?
FrittDrag_II: Ta reda på vilket aggregat du har, eller du kanske kan hitta driftinstruktionen till aggregatet. Kolla i det och jämför med befintlig ritning/luftflödesprotokoll (borde finnas) om det finns möjlighet att öka fart på fläkten. Sedan kan det rent praktiskt vara svårt att bygga på ett system om "stamkanalerna" är för små. etc. problem.
Allium: Jag trodde att fläkten satt ovanpå yttertaket. Om den redan sitter på vinden så kan du byta till en bättre ljuddämpare mellan fläkten och huven, om det finns plats. Ljuddämpare finns i många olika modeller med olika ljuddämpning, grenerellt så kan man säga att runda dämpare är mer effektiva ju längre dom är. Det finns även runda dämpare med baffel i som ger extra dämpning,
Allium: Tallriksventilaer är inte bra map injustering. Man måste troligen kanna skapa lite tryck över donen för att kunna injustera till rätt flöden i alla don och tallriksventiler är inte bra på att skapa tryckfall utan att ge onödigt mycket ljud. Om det är möjligt så byt till kontrollventiler som är mycket bättre, exempelvis FläktWoods GPDF eller liknande.
Allium: FTX ger bäst komfort, man slipper ta in kall uteluft rätt in i rummet och man vet man får in rätt mängd (=tillräckligt) med luft i varje rum. Rent ekonomiskt kommer du nog aldrig att tjäna in en återvinningsanläggning, men det finns ju även andra aspekter. Annars håller jag med Spock, testa och se hur det blir utan ventilation.
spocks_beard: Jag tror inte du behöver en kromad aladdin-propeller på skorstenen, självdraget funkar ändå :) I veckan putsade jag fast spiroröret i skorstenen som sen går till badrummet, och även nu när det i princip är samma temperatur inomhus som ute så drar det upp i murstocken. När det är kallare ute så är det bra fart på självdraget, det har jag känt när jag stått vid murstocken tidig
FrittDrag_II: [citat] Man brukar rekomendera att byta intags/tilluftsfilter en gång om året p.g.a. uppsamling av pollen, flugor etc. Brukar lukta rätt illa om ett tilluftsfilter efter ett år.
Fehnik: Bild 8 ser ju onekligen ut som en roterande värmeväxlare, om så är fallet har du ju ett FTX agg. bild 7 är ju två fläktar som du bekriver om bortplockade, något du har gjort eller "var det så" er ju at som om dom skall sitta i "hålet" till höger på bild 1, gisningsvis har du ett motsvarande hål på andra sidan av agget. den högra av fläktarna har en remskiva på sig, den borde ju
FrittDrag_II: Räcker normalt att kanalen bara är inbäddad i lösullen. Skall frånluften gå till någon form av värme återvinning (FTX eller F-värmepump) bör det isoleras lite extra för att undvika att tappa energi på vägen.
shootking: [citat] Självklart så kommer den varma luften att stiga uppåt. Men om draget är större på ett annat håll i huset, tex en trappa eller liknande så kan luften går upp där istället och då kan eventuellt övertryck "tvinga" ner luften genom röret... Har ni kollat med tändare eller att lägga ett papper på mynningen av röret? /Jens
pinebar: I min förra lägenhet ar det en kokvrå byggd på 40-talet. Där fanns en fin kanal av asbest som ledde luften genom ett ca 70 cm brett köksskåp fram till kallskafferiet som stod mot en innervägg. Det fanns ingen "frånluft" i skafferiet. Men den kanalen var ju rätt stor. Kan du inte höja frysen lite och få till en större kanal som går in under? då kanske du inte behöver någon
Tjoa: Nej. inte mer än att det kan se dumt ut. (uppfattas som om den sitter snett) edit: eller jaa...man måste ju ha en böj till om man sätter en icke skjusterbar huv. en 45 graders böj eller nåt liknande.
fredwel: Jag skulle valt FTX för komfortens skull, speciellt om du ska ha golvvärme. Blir kallras från fönstrena om ventilerna sitter där. /fredrik