Har en Comfortzone (CE65) installerad i garaget och där finns även ett tänkt matförråd.
Hade en fundering att dra avluften ifrån pumpen via vinden och sedan ner i förrådet för att ta tillvara på den kyla som pumpen släpper (-15 grader).
Vilka problem kan jag få? Fukt (kondens)?
Någon som gjort en liknande lösning?

Kul idé!

Kan dock tänka mig att det finns en risk för att lukter i frånluften inte är något man vill ha i ett matförråd?

Lär väl också kräva något styrsytem så att du inte:
1) får för kallt i förrådet.
2) blåser in varm luft när pumpen inte går.
borde väl gå att ordna med några spjäll och termostater.

Det borde inte vara någon risk för kondens i förrådet då den kalla luften från värmepumpen värms upp i förrådet. Däremot måste du ha kondensisolering på kanalerna.

Gjorde en skiss i Word.
Röret är isolerat från pump och hela vägen genom vind fram till förråd. I förrådet skippar jag isolering och sedan går på med isolering strax innan jag passerar ytterväggen. Skulle det funka?

Det där med lukt är ju ingen höjdare att få in i förrådet.

Aha, jag trodde du tänkte blåsa in luften i förrådet. Men som jag tolkar skissen så går alltså bara kanalen genom förrådet och så släpper du avluften utanför, fattat rätt? Då kommer du inte att få några problem med lukt från avluften. Men du kommer att få kondens på kanalen där den går genom förrådet.

Kyleffekten kommer nog att bli ganska liten, det går att räkna på om man vet luftflödet, kanalstorleken, temperaturen i förrådet och temperaturen i kanalen (-15). Problemet är att kanalen har förhållandevis liten värmeupptagande yta. Man kanske skulle kunna öka ytan på kanalen och samtidigt öka värmeupptagningen genom att tvinga mer luft i förrådet att träffa den kalla ytan. Dvs sätta en fläkt i förrådet som blåser rumsluften på kanalen.

Kompletterade skissen men klarde inte att bifoga filen. Hur gör man?

Ytan är alldeles för liten.
Min kylare som dessutom har en fläkt har ca 40 -50m2 yta. Den kyler 3 kW vid 0 grader.
Du har kanske 2 m2 vid -15 grader.

Jag gjorde en skiss efter ditt inlägg iom lukten (Allium). Från början var tanken var att låta luften gå in i rummet via takventil och sedan ha en väggventil, men iom att toaluften även kommer i i förrådet så ändrade jag detta.

Filen blev kanske för stor när du ändrade i den (max 100kb)

Mmm, ytan är ett problem. Borde ju gå att räkna på hur mycket kyleffekt det blir, fast det var ju inte igår man gjorde det ...

Hur stor är kanalen och hur lång blir den oisolerade ytan?

Jag tror inte filen blev för stor, det var nog bara jag (noob) som inte fattade hur man skall bifoga filen till meddelandet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.