5 647 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Tillluftsventil
Till och från luft sker genom samma ventiler, den kalla luften sticker ner och trycker ut den varma fuktiga luften genom ventilen(har självdrag och ingen till eller frånluftpå övervåningenGunnarM skrev:
Nja....jorme skrev:
Normalt så skall tilluften komma in i sovrum och vardagsrum, och frånluften tas från badrum, kök och tvättstuga.
Har du koll på hur du har det med frånluften i ex. badrummet. Är det bara självdrag där också?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
i ett 2-våningshus har du alltid undertryck i undervåningen och mindre undertryck i övervåningen om din fläktventilation fungerar. Har du däremot självdrag så kanske du kan uppnå detta under en kall vinterdag om du har eldat så att skorstenen är varm.Resten av året har du fortfarande undertryck(även om det är mindre) och troligtvis övertryck på övervåningen vilket gör att det blir fuktvandring som följer övertrycket och letar sig upp genom vindsbjälklaget och skapar fukt på vinden.Hur löses detta? Ett sätt är att likt nya hus se till att fukten inte kan tränga upp på vinden genom att montera plasfolie innerst mot rummet(nära nog omöjligt i efterhand) eller att öka undertrycket i huset med fläktventilation (och då gäller det alla frånluftsventiler oavsett om de är på över eller undervåningen) och samtidigt minska på ev tilluftsventiler som finns på undervåningen där tilluften iallafall tar sig in lättare. Det viktiga är att inte använda fläktar som stängs av med ljusknappen el dyl. Störst ventilationsbehov har du efter du använt badrum el likn. Ett vanligt senario i tex 1½ plans 70-tals villor med sk självdrag där ventilationen från toan på övervåningen mynnar i en liten egen huv på taket och ventilationen från nedre toa + tvättstuga går ut genom en gemensam huv längre ner på taket, är massor av kondens på fönsterrutor i sovrummen på övervåningen.Detta borde byggaren kunnat räkna ut med ars..t att det inte skulle fungera. Det första tecknet brukar vara att husägaren tycker att toasitsen på bottenvåningen är jä..igt kall på morgonen ,vilket ibland föranlett byte till ett större elelement i lokalen i fråga, ett olyckligt beslut då orsaken egentligen berott på att frånluftsventilen i taket egentligen fungerar som tilluftsventil pga att utloppet på taket sitter lägre än utsuget från toan på övervåningen. Detta iof sig gör ju egentligen bara att skitoset kommer ut i huset men betänk då att ventilationen från tvättstugan mynnar ut i samma ventilationshuv.Detta gör att även den fukt som alstrats från tvätt, torktumlare o torkskåp kommer in i huset och följer värmeströmmen upp till övervåningenAtt värma upp ett fuktigt hus kostar mycket energi. Kolla i ett mollierdiagram vad det innebär.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden