4 185 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
kanalfläkt med EC motor
Ja, som ämnesraden antyder: Finns det inte kanalfläktar med EC-motor? Jag har letat men kan inte hitta någon sådan vilket ju är lite märkligt då många ftx-aggregat kör med det. Jag har har en gammal illalåtande radialfläkt som skulle behövas bytas ut.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Finns idag inga (vad jag vet) kanalfläktar med EC-motorer, finns nog ingen direkt marknad för det så ännu.
Skulle bli rätt mycket dyrare att tillverka med EC-motor.
Skulle bli rätt mycket dyrare att tillverka med EC-motor.
Nä, jag har heller inte sett några. Glöm inte att verkningsgraden på fläkten påverkar elförbrukningen lika mycket som verk ningsgraden på motorn, och en dålig (eller olämplig) fläkt kan ha riktigt usel verkningsgrad.
Ok, tråkigt att det inte finns vad jag vill ha =(
Marknad kommer nog att finnas vart efter elpriserna stiger, likväl som det anses finnas marknad för EC i aggregaten? kanalfläkten jag har idag är en Ziel från -89 som jag lagrat om ngn gång, ngn som kan rekommendera vad man skall ersätta den med? Tror den snurrar med ~2000rpm. Hur mkt luft den kan flytta har jag ingen aning om men utrymmet den handhar är projekterad med ca 60 l/s.
Marknad kommer nog att finnas vart efter elpriserna stiger, likväl som det anses finnas marknad för EC i aggregaten? kanalfläkten jag har idag är en Ziel från -89 som jag lagrat om ngn gång, ngn som kan rekommendera vad man skall ersätta den med? Tror den snurrar med ~2000rpm. Hur mkt luft den kan flytta har jag ingen aning om men utrymmet den handhar är projekterad med ca 60 l/s.
Beror på hur mycket tryckfall du har i anslutande kanaler. En Systemair K160M passar i en 160-mm kanal och ger drygt 200 Pa statisk vid 60 l/s. Den går på 2420 rpm och kräver ca 60W vid detta flöde och tryck. Den kan regleras ned med transformator eller tyristor. Kostar ca 1300 kr inkl moms hos grossist.
Tack för svaren! Systemair-fläkten verkar vettig och kanske liknande nog i karaktäristik jmft med den jag har, svårt att veta då det tycks vara omöjligt att få fram på befintlig fläkt =(
Det "värsta" som kan hända är väl att jag får justera om den delen av anläggning så att flödena stämmer.
Det "värsta" som kan hända är väl att jag får justera om den delen av anläggning så att flödena stämmer.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden