8 622 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Kors- roterande- eller motströms återvinningsaggregat?
Försöker komma fram till vilken typ av ventilationsaggregat man skall ha till FTX-systemet.
Någon som kan hjälpa med nack- och fördelar, alla inlägg är så gamla, så det kanske har hänt något sista åren?
Hade beräknat att aggregatet skulle rymmas i ett 500mm brett skåp...för att dölja det i tvättstugan. Men brukar man verkligen sätta dem i skåp?
Ska ett Heru aggregat vara liggandes? Längd 1064mm, bredd 555 och höjd 480. Eller kan man sätta det stående också?
Får vi inte plats med ett bredare aggregat än 500mm, så blir det nog storleken på aggregatet som kommer att styra vilket det blir. Heldumt kanske. Och då passar ett Temovex, som endast är 430 brett, 620 djupt och 1900 högt. Men då det är 620mm djupt, så går det ju inte in i något skåp....
Men, om nu storleken styr oss, är det ett dumt val att välja en Rec Temovex som är en motströms plattvärmeväxlare?
Kostar 25875:-, jämfört med Heru på 19755:-. Lite dyrare alltså. Verkar ha ungefär samma temperaturverkningsgrad, Temovex 87% och Heru 84%. Drar någon av dem avsevärt mycket mer ström?
Har läst något att Temovexen har dålig front? Den är väl isolerad och det är väl bra för ljudnivån? Eller syftar de då på den man har på vinden, att den har dålig front?
Hoppas att någon kan hjälpa oss fatta något beslut. Hoppas att Temovexen är minst lika bra som Heru, då den nog passar bättre storleksmässigt....hrm...
Någon som kan hjälpa med nack- och fördelar, alla inlägg är så gamla, så det kanske har hänt något sista åren?
Hade beräknat att aggregatet skulle rymmas i ett 500mm brett skåp...för att dölja det i tvättstugan. Men brukar man verkligen sätta dem i skåp?
Ska ett Heru aggregat vara liggandes? Längd 1064mm, bredd 555 och höjd 480. Eller kan man sätta det stående också?
Får vi inte plats med ett bredare aggregat än 500mm, så blir det nog storleken på aggregatet som kommer att styra vilket det blir. Heldumt kanske. Och då passar ett Temovex, som endast är 430 brett, 620 djupt och 1900 högt. Men då det är 620mm djupt, så går det ju inte in i något skåp....
Men, om nu storleken styr oss, är det ett dumt val att välja en Rec Temovex som är en motströms plattvärmeväxlare?
Kostar 25875:-, jämfört med Heru på 19755:-. Lite dyrare alltså. Verkar ha ungefär samma temperaturverkningsgrad, Temovex 87% och Heru 84%. Drar någon av dem avsevärt mycket mer ström?
Har läst något att Temovexen har dålig front? Den är väl isolerad och det är väl bra för ljudnivån? Eller syftar de då på den man har på vinden, att den har dålig front?
Hoppas att någon kan hjälpa oss fatta något beslut. Hoppas att Temovexen är minst lika bra som Heru, då den nog passar bättre storleksmässigt....hrm...
Hej. Bägge agregaten är såpass effektiva så att någon eftervärmare egentligen inte behövs och då är det bara fläktarna som drar ström + den roterande växlarmotorn i Heru. Temovex 480 S har alla uttag uppåt vilket brukar underlätta montage och är såpass snyggt så det behöver väl inte byggas in..? Det är sällan som det behöver gå för fullt så ljudnivån är inte särskilt störande. Även ett Flexitaggregat kan kanske komma i fråga men är 595mm brett x ca:400mm djupt och ca: 700 högt och med uttagen uppåt och det kanske får plats ovanför tvättmaskinen eller dyl.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Antar att du kollat in Temovex RT-250S (87%). Ett litet tips är att eventuellt överväga RT-400S istället. På papperet har den lägre verkningsgrad, men den klarar sig utan avfrostning och vid lägre flöde har den lite bättre verkningsgrad än specat. Så årsverkningsgraden tror jag inte skiljer så mycket mellan modellerna.
Ringde återförsäljarna idag och de säger detsamma som exerg och Mich skrivit. Heru har dock i år kommit med ett nytt aggregat som kan monteras stående, men det var ca 600mm brett, och vi har bara beräknat för 500...så det lutar åt ett Temovex 400S. Som jag förstod det skulle det vara lite tystare än 250S också? Plus att 400S har den där specialfunktionen med avfrostningen. Heru var dock lite mer utvecklat med fjärrkontroll och så.
Men hur ofta måste man justera aggregatet och ändra inställningarna egentligen?
Finns det andra märken på marknaden som man ska kika på, eller är Heru och Temovex de vanligaste?
Men hur ofta måste man justera aggregatet och ändra inställningarna egentligen?
Finns det andra märken på marknaden som man ska kika på, eller är Heru och Temovex de vanligaste?
Vad har huset för inner volym? Det ger hur stort aggregat som behövs. Visst finns det fler aggregat. Aggregat med EC motorer drar mindre med ström. Har några i åtanke men behöver veta volymen innan jag vet om de passar. I västernorrland kan det kanske bli kall inluft utan värmare. Placerar du tilluft ventilerna smart med rätt don kan det fungera i a f. +20 inne och -20 ute så hamnar man runt +12 på inluften med 80% verkningsgrad. Betydligt bättre än ventiler i väggen i a f...
Värmare drar ström (el) eller kan frysa (vatten).
Du har berg eller jordvärme kan man sätta ett vattenbatteri (hyfsat stort) mellan utomhus ventil och aggregat och dra brine igenom så får du en billig förvärmning på vintern och avkylning(marginell effekt)/avfuktning på sommaren. Nackdel är en extra circulationspump som drar ström. Dessa finns också med EC motorer, lite dyrare dock. Ifall du har en matkällare/skafferi så kan denna kylas med en fläktkonvektor på samma krets och då kan det kanske vara motiverat (ev fläktkonvektor i sovrum för kyla också men då krävs nog större circ pump).
En sådan förvärmning är dock tyvärr inte motiverad enligt mina enkla beräkningar:
http://ubh.homeip.net/bilder/preheat_precool.xls
Notera att de flesta aggregat kan slå av värmaren och då får man den kalla
luften i förvärmaren in istället för den värmeväxlade i o m att jag har värmeväxlaren igång
hela tiden i den länkade filen. Dock är det för lite flöde (total effekt) för att kunna kyla huset med detta.
Jag valde bort det i a f. Satsade på en stor fläktkonvektor och cirkpump för kyla istället.
Ett sådant arrangemang ovan hade kanske varit bra ur avfuktnings synpunkt på sommarn för att få mer kyleffekt ur fläktkonvektorn för kyla (den kommer att spendera när den är monterad någon kw extra på att avfukta istället för att kyla) så det kanske åker in ändå.
Värmare drar ström (el) eller kan frysa (vatten).
Du har berg eller jordvärme kan man sätta ett vattenbatteri (hyfsat stort) mellan utomhus ventil och aggregat och dra brine igenom så får du en billig förvärmning på vintern och avkylning(marginell effekt)/avfuktning på sommaren. Nackdel är en extra circulationspump som drar ström. Dessa finns också med EC motorer, lite dyrare dock. Ifall du har en matkällare/skafferi så kan denna kylas med en fläktkonvektor på samma krets och då kan det kanske vara motiverat (ev fläktkonvektor i sovrum för kyla också men då krävs nog större circ pump).
En sådan förvärmning är dock tyvärr inte motiverad enligt mina enkla beräkningar:
http://ubh.homeip.net/bilder/preheat_precool.xls
Notera att de flesta aggregat kan slå av värmaren och då får man den kalla
luften i förvärmaren in istället för den värmeväxlade i o m att jag har värmeväxlaren igång
hela tiden i den länkade filen. Dock är det för lite flöde (total effekt) för att kunna kyla huset med detta.
Jag valde bort det i a f. Satsade på en stor fläktkonvektor och cirkpump för kyla istället.
Ett sådant arrangemang ovan hade kanske varit bra ur avfuktnings synpunkt på sommarn för att få mer kyleffekt ur fläktkonvektorn för kyla (den kommer att spendera när den är monterad någon kw extra på att avfukta istället för att kyla) så det kanske åker in ändå.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vill förtydliga att det som är lite speciellt med RT400S är att den INTE har någon avfrostning, den klarar sig utan. Jag vet dock inte om det går bra i hela landet.EmMi skrev:
Aldrig. Byta filter däremot måste man göra.EmMi skrev:
En funktion som kan vara trevlig är att kunna öka flödet ibland, t.ex. om man har många gäster på besök. Flera aggregat har någon sådan funktion, men de jag tittade på hade inte balancerat flöde då. Utan körde helt enkelt fläktarna på max, mycket märkligt.
Till Temovex så finns det en extra kontrollpanel, TemoSAT. Glöm bort den, inget att ha (enligt de själva). Om det nu inte har hänt något med den sedan 1½ år. Den var mycket märklig. Togs fram väldigt snabbt till ett speciellt tillfälle.
Aggregat med roterande värmeväxlare behöver inte avfrostas, värmeväxlarens princip gör att den inte fryser. Helst skall den ha renblåsningssektor som tömmer frånluften från rotorn innan den går in i tilluften annars får du lite ofrivillig återluft. Kan dessutom vara reglerbar så att den inte ger förmycket återvinning när det börjar bli varmare ute.
Fler aggregat finns hos
www.delivent.se
www.flaktwoods.se
http://www.systemair.com/sv/Systemairs-produkter/Produktgrupper/Oversikt-luftbehandlingsaggregat/
http://www.flexit.no/shop/
och många fler...
Fler aggregat finns hos
www.delivent.se
www.flaktwoods.se
http://www.systemair.com/sv/Systemairs-produkter/Produktgrupper/Oversikt-luftbehandlingsaggregat/
http://www.flexit.no/shop/
och många fler...
Nu är inte jag så insatt i roterande värmeväxlare, men visst måste/har de avfrostning?
Ursäkta Allium, men jag vill bara förstå.
Är det inte så att de 'avfrostar' genom att rotera värmeväxlaren långsammare, så att det inte bildas is/frost?
och att det då är lägre verkningsgrad?
Ursäkta Allium, men jag vill bara förstå.
Är det inte så att de 'avfrostar' genom att rotera värmeväxlaren långsammare, så att det inte bildas is/frost?
och att det då är lägre verkningsgrad?
Nej, de behöver inte avfrostas, det bildas ingen is/frost på dessa,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden