För ett par år sedan totalrenoverade vi köket. Då spisfläkten hamnade långt ifrån murstocken där tidigare fläkten var kopplad till imkanal, valde vi att sätta in en kolfilterfläkt. Så här i efterhand kan man lugnt säga att man är missnöjd. Matoset känns i hela huset när man steker något och då vi har en ganska öppen planlösning förstår ni säkert hur det blir. Funderar på ett par alternativ som jag hoppas någon kan göra ett utlåtande om.

1. I andra änden i köket från köksfläkten sett, sitter konstigt nog en till-luftsventil. Kan jag ta bort den och sätta dit en pax-fläkt som jag kan samköra med kolfilter-fläkten när jag lagar mat för att på så sätt få ut stek-oset.

2. Ta upp ett hål i ytterväggen och fixa en imkanal som drar ut matoset den vägen. Jag vet att en del fördömer den metoden men det finns inget på utsidan som är i vägen, så gör man bara enligt anvisningar med skyddsplåt osv borde det kunna vara en lösning. Sotaren ska förstås godkänna det hela, och det konstiga är ju att det verkar vara väldigt luddigt hur sotaren godkänner det eller ej. För en del är det helt ok och en del godkänner det inte. Det måste väl finnas några regler vad som gäller ang en sådan här installation. Kan säga att jag har ingen granne som bor precis runt husknuten med tanke på matos som kan besvära.

Tacksam för hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.