2 441 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
VIlket FTX-aggregat ska jag ha?
Hej alla och god fortsättning!
Planerar ett nybygge i vår och har kommit till ventilationen.
Huset blir 2 plan, ca 150 kvadrat, fjärrvärme med vanliga radiatorer. Vattenburen golvvärme i badrum/tvättstuga.
Har valt bort frånluftvärmepumpen som annars ingår och kommer satsa på ett FTX-system istället.
Jag kommer be hustillverkaren placera ett frånluftdon ovanför kaminen och har hört talas om att det ska finnas FTX-aggregat (Rec Indovent?) med någon form av bypassfunktion som tillval för denna luft som inte passerar värmeväxlardelen i aggregatet utan bara återcirkuleras ut till andra rum. Låter ju ekonomiskt och helt perfekt!
Någon som vet något om detta och har några idéer på vilket aggregat det kan vara?
Hittar ingen information om detta på Rec Indovents hemsida.
Om det finns andra aggregat med denna funktion får det gärna vara utrustat med EC-fläktar.
Planerar ett nybygge i vår och har kommit till ventilationen.
Huset blir 2 plan, ca 150 kvadrat, fjärrvärme med vanliga radiatorer. Vattenburen golvvärme i badrum/tvättstuga.
Har valt bort frånluftvärmepumpen som annars ingår och kommer satsa på ett FTX-system istället.
Jag kommer be hustillverkaren placera ett frånluftdon ovanför kaminen och har hört talas om att det ska finnas FTX-aggregat (Rec Indovent?) med någon form av bypassfunktion som tillval för denna luft som inte passerar värmeväxlardelen i aggregatet utan bara återcirkuleras ut till andra rum. Låter ju ekonomiskt och helt perfekt!
Någon som vet något om detta och har några idéer på vilket aggregat det kan vara?
Hittar ingen information om detta på Rec Indovents hemsida.
Om det finns andra aggregat med denna funktion får det gärna vara utrustat med EC-fläktar.
REC hade förr ett aggregat med extra anslutning för återluft, ser inte den modellen på hemsidan så kontakta dem och hör om den finns fortfarande-
Tänk på att om du skall använda aggregatet och ventilationen för värmeförflyttning blir aggregat och kanaler större.
Tänk på att om du skall använda aggregatet och ventilationen för värmeförflyttning blir aggregat och kanaler större.
Nu har jag pratat med en säljare på Rec-vent och någon sådan funktion fanns inte på något av deras aggregat.
Vilket aggregat är då bäst för mig?
Huset blir 150 kvadrat, två plan.
Uppvärmningen blir fjärrvärme och kamin.
Aggregatet får gärna vara litet och smidigt, helst vägghängt.
Vilket aggregat är då bäst för mig?
Huset blir 150 kvadrat, två plan.
Uppvärmningen blir fjärrvärme och kamin.
Aggregatet får gärna vara litet och smidigt, helst vägghängt.
Klicka här för att svara