Hej

har en självdragskanal som går från källaren (tvättstuga och dusch), passerar markplanet (kök) och vidare upp genom vind & tak.

Har två problem:

Problem ett är att röret passerar köket på ett mycket olyckligt ställe nu när jag håller på att göra om det.

Problem två är att det ganska ofta drar ner matos i källaren när jag lagar mat då fläktens pipa och denna vent. mynnar i samma huv på taket.

Kan jag ta bort vent kanalen från källaren och ersätta den med frånluftdon (fläkt?) genom källarvägg i stället?

//tobben

Varför inte? ! Rätt utfört kan det fungera. Ordna med ersättningluft så funkar det nog.

Det verkar som du har dålig tilluft i källaren om frånluftskanalen på taket suger ned luft. Så ur det perspektivet verkar din nuvarande självdragskanal inte fungera och göra någon nytta. Så utifrån detta perspektivet kan du ta bort den.
Du bör nog kolla vart du har frånluften redan idag då den frånluft du vill ta bort fungerar som tilluft och säkra att du får tilluft från andra ventiler.

Orden "tänkte inte på det" slår mig när jag läser vad ni skriver om tilluft.

Jag har en tallriksventil i varje rum i källaren, ventilerna är inte stängda så den vägen kommer det in tilluft.

Ska upp på vinden så fort som möjligt och kolla så att inte köksfläkten går ihop med kanalen från källaren, det skulle ju förklara matoset...

Förra ägaren hävdade dock att det var separata kanaler, vilket det väl också ska vara enligt regelverket?

//tobben

TobiasN skrev:
Ska upp på vinden så fort som möjligt och kolla så att inte köksfläkten går ihop med kanalen från källaren, det skulle ju förklara matoset...

Förra ägaren hävdade dock att det var separata kanaler, vilket det väl också ska vara enligt regelverket?

//tobben
Hur som helst så verkar du ha undertryck i källaren när köksfläkten är på. Har du ingen tilluft på första plan där köket finns???
gaia

Har gått igenom huset o kollat hur det ser ut med tilluft på markplanet.

Det enda som finns är en sådan där ventil som sitter över ett fräst hål igenom förnsterkarmen, och det i bara ett av sovrummen.

Verkar som att det blir till att fixa tilluft i markplanet..... !!

///tobben

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.