A
AndersS: Ok, att det kan kosta men en 231 krom kan du få för ca 1400:-, iochförsig en del det också. Men kan du få 1000:- för 230 så blir det inte mera än några hundringar och då är det bara att byta själva fläktdelen med snabbfästena. Letar du annars på internet, t.ex. Sigro så har man insatser för 100mm rör för en hundralapp, men det har en tendens att börja kärva när
5 svar · 4,5k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Ja, i början så går den väldigt mycket, innan den har fått ner fuktnivåerna. Se till att ha tilluftsventilerna i det aktuella rummet helt stängda. Fuktighetsnivån ute påverkar ju också. Är det regnigt och blött flera dagar i sträck, så påverkar det nivån även inomhus.
7 svar · 5,1k läst
·
P
Panelmannen: Den fungerar riktigt bra, låg ljudnivå och bra sug. Jag har dock motorn bara ca. 2,5 meter från undersidan på kåpan och det räcker mer än väl för ett ganska så storrt kök, ca 40 kvm
4 svar · 6,7k läst
A
aivo: Enligt uppgift 90m3 minus tryckfall per timme. Själv ska jag ha 3 st i mitt hus för att klara mitt behov av ventilation. Detta ger då en sammanlagd förbrukning på 12 w. Den takfläkt som jag tittade på som alternativ drar 70 w. Det är absolut ingen dålig fläkt på något vis förutom att den drar mer ström.
9 svar · 1,8k läst
·
F
fremar: Det får nog bli en kanalfläkt på röret som kommer från badrum mm uppe på vinden. Det är ett enplanshus med källare och kallvind så det är ganska gott om plats uppe på vinden. Var upp på taket och inspekterade i helgen och röret från kök och det andra röret kommer upp i ventilationshuven på taket där de går ihop till ett stort rör som är ca 30-40cm långt. Det såg ut som att
3 svar · 6,0k läst
A
andersmc: [citat] Det kanske är kallt på vinden, men det är förmodligen ännu kallare ute. Därför blir det kondens/frost på röret.
3 svar · 1,2k läst
I
injonil: Nej, ur ett fuktperspektiv är det bättre att stänga ventilen. Avfuktaren ordnar ju så att luften har tillräckligt låg fukthalt. Luften utifrån har ibland alldeles för hög fukthalt för ett hus och är det inte tillräckligt varmt inne, om det t ex är källare, så kan den relativa luftfuktigheten bli hög. Sedan kan det givetvis finnas andra skäl att ha ventilen öppen, tex få in
1 svar · 1,1k läst
K
Kristianesi: Sålänge du inte ligger och kör fläkten på max så brukar dom flesta ventilationsaggregat vara relativt tysta, tyvärr fanns det inget ljud diagram på deras hemsida så det är omöjligt att svara mer exakt.
1 svar · 2,8k läst
Immobil
Immobil: Testa att ställa ner den, så den startar tidigare.
1 svar · 2,5k läst
A
arne: Stormskydded ser till att ventilationen blir konstant oberoende av vindpåverkan. mao det stänger inte helt trots att det blåser.
1 svar · 2,3k läst
P
Prosit: OK, tack för infon. Jag bor strax söder om Göteborg, så normalt sett blir det inte så hemskans kallt, men man vill inte få syrebrist när det blir köldknäppar heller... Det kanske blir lite för avancerat med kylning, det kanske får bli kylaggregat centralt placerade. Huset är 1-plans med delvis källare, så det finns vind att montera grejerna i.
4 svar · 2,6k läst
B
begge: Ang. OVK Kommunkontoret har normalt en lista på vilka som utför OVK-besiktningar i din närhet.
3 svar · 1,0k läst
H
hedde: Pratade med sotaren imorse o han hade varit där o sotat i januari i år och det fanns inget eldningsförbud. Så han sa bara att vi skulle kontrollera om det fanns ett skatbo där uppe o om det fanns skulle det bort o sedan var det bara att börja elda. :)
7 svar · 1,9k läst
P
Pasta: [citat] Gör energibalansberäkning det måste göras för bygglovet och redovisas innan bygganmälan. Har gjort ett flertal energibalansberäkningar på villor och hittils har det alltid krävts FTX om man har fjärrvärme. Om man har värmepump av något slag så går det nästan alltid att räkna hem utan FTX, men med fjärrvärme eller annan uppvärmning utan värmepumpens värmefaktor så
2 svar · 1,8k läst
pejida
pejida: ok, vad bra då :)
3 svar · 1,4k läst
·
R
Raukas: [citat] Eller kort och gott, fastighetsägaren! :)
11 svar · 2,4k läst
M
Mäster: Det finns väl en himla massa sotdistrikt att ringa inom en rimlig radie, Botkyrka brukar inte vara främmande för en åktur..
3 svar · 1,5k läst
S
scenic46: Jag hade köpt Pax tackbricka och ev. lagt lite isolering runt fläkten. Stiorleken på den gamla kanalen är utan betydelse. Det viktiga är att få rätt ventilation för huset och dess specifika konstruktion och förutsättningar. Annars förändrar man tryck och fuktbalans i huset - och det kan resultera i fukt i huset framöver. Eftersom huset är byggt för självdrag så har Du väl en del
4 svar · 2,3k läst
P
Per-Erik: Röret ska också isoleras, annars är risken stor för kondens & is, iallfall om du inte har fläkten gående året runt..
4 svar · 1,2k läst
R
Raukas: Täta fönster mm och sätt in uteluftsventiler i vägg eller fönster?
3 svar · 8,2k läst
R
Raukas: Ta upp det med brf för säkerhetsskull tycker jag. När vi gör t ex OVK blir det ingen 2:a (anm som skall åtgärdas) för igenbyggd/förbyggd skafferiventil. Å andra sidan är den väldigt bra att ha kvar om du har självdrag som vent system, men inget måste.
2 svar · 2,5k läst
B
bryggtomten: Kaminen ska stå mitt på golvet så ventilen blir i golvet inte i nån vägg bakom och det är däri problemt ligger. Tänkte kanske att man lägger ner ett rör och plugga igen det innan vi lägger golvet så om vi behöver luft så ligger det klart under ytan. Vi får väl helt enkel prova oss fram. Är nyfiken på om nån annan ha nån lösning just för tilluft i golv vid plintgrund.......?
2 svar · 4,7k läst
R
raklödder: Jag håller på med att bygga en komplementbyggnad med en del bastu och en del relax med dusch och mulltoa. Hur ska detta ventileras?
6 svar · 1,8k läst
G
gaia: får du någon gång kallras i en skorstenspipa så är risken stor att avloppsluften kommer med in i huset. Vaccumventil är en bättre idee, tycker jag. gaia
2 svar · 3,5k läst
spocks_beard
spocks_beard: självdrag har du oavsett under kallare delen av året, troligen dock inte tillräcklig ändå efter en varm dusch och massa kondens i badrummet som ska ventileras ut. det fungerar säkert med en flexibel alu-slang, har sett olika variantet/kvalitéer på dessa. Råkade köpa en "istället" för spiro, den var så förbannat smeckig så man kunde i princip inte göra så många veck på den innan
7 svar · 7,8k läst
B
BAS: Hos en växelströmsmotor (vilket takfläkten är) bestämms varvtalet av frekvensen på växelströmmen. För att reglera den måste du byta frekvens d.v.s. en omformare. Det är en dyr historia. Försök att hitta en annan takfläkt de brukar inte vara så hemskt dyra. Jag har en som går i 3 hastigheter (kopplar in olika antal poler i motorn) och går dessutom att backa. Perfekt för
1 svar · 5,3k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Jag troddeatt du hade tänkt köra cirkpumpen så fort det vara kallare ute än det var i köldbärarslingan. "Markåtervinning" Egentligen kan man göra det hur avancerat som helst men frågan är om man vinner något då ;)
4 svar · 3,4k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Nackdelarna med "för stora" kanaler kan vara: * Tar mer plats, kräver mer isolering. * Kan vara svårare att ställa in luftflöde. * Finns en viss risk att damm lättare stannar i kanalerna då hastigheten är lägre. Annars inga problem med överdimensionerade kanaler. Angående val av kanalstorlek brukar man hålla sig runt (eller lite under) 3m/s i kanalhastighet för att slippa problem med
3 svar · 3,1k läst
O
orionizer: Tack för svar. Det lutar åt att göra så att frånluft i kök blir rakt ut genom väggen med brandspjäll. I badrummet går vi också rakt ut genom väggen med PAX-fläkt.
3 svar · 5,3k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Jag följde era råd och flyttade intaget igen. Dock var det inte längre möjligt att flytta det tillbaka till samma ställe som innan eftersom vinden numera är uppdelad på mitten med ett tak som gå upp i nock (och jag vill inte har ett rör hängande där emellan :). Därför drog vi ner det längs snedtaket in i kattvinden och ner i takfoten på den sidan som är längst bort från grannens
6 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.