Hej,
Har nu bestämt mig för att göra ett enkelt frånluftssystem för att förbättra självdraget i huset. Jag skall suga ut luft från ventiler i källaren (badrum samt tvättstuga), entréplan (kök och toalett) och överplan (badrum). Nu till min fråga: Initialt hade jag tänkt sätta en central fläkt i källaren som skulle suga i ett rör som grenar sig. Har dock kommit på att jag vill ha grundflöde samt fuktstyrd forcering, och då känns det lite meckigt med en fläkt, eftersom det väl lär bli dragigt på övervåningen om någon tar ett långt bad i källaren... Har då istället tänkt att ha en frånluftsfläkt i varje rum så att jag kan justera in ett grundflöde och sedan få fuktstyrd forcering just i detta rum vid behov. Borde väl funka? Men nu undrar jag om jag måste ha ett separat rör upp till taket för varje fläkt, eller om det funkar med en grenad pipa? Funderar då framför allt på om forcering av en fläkt kan ge backflöde i ett annat rum då trycket lär höjas i röret? Inte helt lätt... Tar gärna emot ideer.