Har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med. På vinterhalvåret när det är kallt ute bildas kondens på nedre delen på fönstren(på insidan) i våra sovrum (4 st). Kondensen finns där endast på morgonen när vi vaknar. När vi inte vistas i sovrummen är kondensen borta. Vad beror det på ?. Vi har till-luftsventiler i samtliga sovrum (fresh-ventiler som man justerar in manuellt. Alla sovrum angränsar till en hall där det sitter en frånluftsventil i murstocken. Är det frånluften eller till-luften jag bör åtgärda ? Tacksam för svar.

_ap_
känns som samma problem som vi har i våran stuga, den fuktiga luften tar
sig helt enkelt inte ut..

Det brukar bero på dålig ventilation/luftväxling i sovrummen.

Är freshventilen öppna och luften kan ta sig ut ur sovrummen (på glänt eller slits)? - i så fall tror jag att frånluftsventilen i hallen inte har tillräckligt med drag.

I stället för att sära en frånluftsfläkt på den kanalen kanske ni kan öka draget/fläkthastighet i badrum och/eller tvättstuga (om det inte finns sätt fläkten där). Om det blir baksug murstockskanalen får ni sätta igen den.

Se över ventilationen i hela huset, är det ett flerfamiljshus, kan åtgärderna ovan påverka andra lägenheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.