Hej.

Vi har precis flyttat in i vår nya villa. Vi har FTX ventilation installerat. När jag var uppe på vinden såg jag att frånluften från tvättstugan där ett torkskåp står inte är kopplat till FTX systemets rör utan har ett eget rör rätt ut. Systemet är inte inreglerat ännu, det skall göras snart. Men kan det verkligen fungera när det finns en frånluft som inte är kopplad?

Varför tror ni de har gjort på detta sättet?

Tacksamför svar.

Damm o fukt från torkskåpet smutsar ner agg. snabbt, men du missar en del energi när torkskåpet är på.

Ok, det är ju en bra orsak. Men vi kör inte torkskåpet särskillt ofta, kanske 1 gång/vecka i snitt. Vanligtvis hänger vi bara tvätten där utan att köra det.
Men eftersom man ersatt det enligt ventillationsritningarna frånluftsuttaget i tvattstugan som var kopplat till FTX-systemet med ett med endast självdrag så missar jag ju en massa värme att återvinna hela tiden. Det borde även vara svårare att kontrollera flödena. kan detta verkligen vara rätt?

Om kanalen slutar i tak så skulle jag plocka bort donet och dra ner kanalen i rummet och där montera ett grovfilter avsett för tvättstugor och ett dragavbrott (altså ca 10cm mellanrum mellan slangen från torkskåpet och donet) mellan frånluftdon och torkskåp.
Sen är det bra att sätta igen det gamla kanalen från torkskåpet. Som dessutom inte fungerar om ditt hus är rätt injusterat eftersom du då kommer att ha ett lätt undertryck i huset som gör att du får "tilluft" i din självdragskanal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.