F
Har börjat kika på FTX aggregat och blivit tipsad om REC TEMOVEX 250. Nån som har tips och förslag på nåt annat aggregat (kanske något billigare)?

Kraven är ingen vindsmonterad produkt, den skall fungera i tvättstugan, frågar inte efter nån eftervärmning av inluften utan är endast ute efter värmeväxling.

/Fredrik S

F
Ingen??

Hej

Köp ett Heru aggregat jag är kanon nöjd så också en god vän som installerade ett på min inrådan.

www.heru.nu

Sök gärna på dessa tre olika så får du lite träffar på gamla trådar: RT-250S RT-400S RT400S

Bl.a. har jag skrivit:
"Antar att du kollat in Temovex RT-250S (87%). Ett litet tips är att eventuellt överväga RT-400S istället. På papperet har den lägre verkningsgrad, men den klarar sig utan avfrostning och vid lägre flöde har den lite bättre verkningsgrad än specat. Så årsverkningsgraden tror jag inte skiljer så mycket mellan modellerna"

Om jag inte minns helt fel så drar VM2 (inlägget ovan) lite mindre ström och så är den lite mindre. Dock så klarade den inte tryckfallet i mitt system, så jag slutade titta på den.

Jag blev rekommenderad en Heru, så på min vind sitter nu ett Heru 75S och väntar på att sättas igång..

/L

Vad du absolut skall eftersträva är ett aggregat som kör med EC-motorer för att hålla driftskostnaden nere. VM2 skall nog gå att få in i tvättstugan...

F
Mich skrev:
Sök gärna på dessa tre olika så får du lite träffar på gamla trådar: RT-250S RT-400S RT400S

Bl.a. har jag skrivit:
"Antar att du kollat in Temovex RT-250S (87%). Ett litet tips är att eventuellt överväga RT-400S istället. På papperet har den lägre verkningsgrad, men den klarar sig utan avfrostning och vid lägre flöde har den lite bättre verkningsgrad än specat. Så årsverkningsgraden tror jag inte skiljer så mycket mellan modellerna"

Om jag inte minns helt fel så drar VM2 (inlägget ovan) lite mindre ström och så är den lite mindre. Dock så klarade den inte tryckfallet i mitt system, så jag slutade titta på den.
Vad innebär avfrostning och varför behövs det inte på RT-400?

Har några effektiva luftvärmeväxlare liggande och funderar på att köpa två fläktar och bygga en billig FTX till garaget istället för självdrag. Något speciellt jag skall tänka på (tex avfrostning, dränering mm)?

fsn skrev:
Vad innebär avfrostning och varför behövs det inte på RT-400?
När det är kallt ute och fuktig luft inne så kan det bli is i värmeväxlaren (frånluften möter kallt). Detta hanterar FTX aggregaten på olika sätt. Vissa har spjäll som 'stänger av' ena halvan så isen smällter. Vissa stänger av eller minskar tilluftfläkten så att växlaren blir varmare. De roterande kan minska varvtalet på trumman.

RT250 stänger av fläkten en stund (tror jag det va). RT400S (den stående) behöver inte göra något, den klarar sig ändå. Vindsmodellen klarar sig dock inte.

Mich skrev:
De roterande kan minska varvtalet på trumman.
Tillstånd så att roterande värmeväxlare fryser till händer aldrig på villaaggregat, därför avfrostar man aldrig dom på villaaggregat.

Själv har jag sedan några år ett TEMOVEX 250 som tuffar och går. Generellt är jag nöjd med funktionen i det men tilluftfläkten lämnar ett evigt pipande från sig.
Jag har monterat in 2 ljuddämpare på tilluften och 1 på frånluften men i vissa rum är det inte tillräckligt med detta ändå.

swecmh: Vet du om det är själva fläkten som låter eller kan det vara luftläckage inne i aggregatet som låter?

Jag antar att RT250 och 400 har fläktar som ser likadana ut. Då är det inte helt tätt runt fläkt anslutningen. Med andra ord, lite kortslutning av luften. Detta skall dock inte göra något då luften har sådan högfart vid utgång från fläkten. ...men undra om inte detta kan skapa ljud.

Jag håller också på att kolla in EC motorer som drar mindre ström. Vi köpte vm-2 och den funkar kanon. Den har ec motorer. Jag ringde tillverkaren som gör heru och fick besked att dom skulle släppa heru med ec motorer nu under hösten. Fördelen är att man enklare kan varvtalsreglera dessa ec motorer individuellt och anpassa till och frånluft efter behov

kolla in renovent som säljs av fresh
nederländsk tillverkare som är marknadsledande där
motströmsvxl m 93% verkningsgrad, EC motorer förstås
enl nederländsk hemsida kostar aggregat där från 1300 euro

Snailman
Hm, Heru har visst en modell för väggmontage, antar den är med roterande värmeväxlare, vill helst ha det, då den bevarar fuktigheten i huset (har väldigt torr luft i nuvarande hus med plattvärmeväxlare) Konstigt att de verkar tycka man ska blanda in Spiskåpan i ftx:en - har det idag, och så kommer jag definitivt aldrig att göra (så mycket använder jag inte spisfläkten..) Nåja om den kommer med ec motorer kan den kanske vara av intresse..

finns det nån (mer) ftx med roterande värmeväxlare och ec motorer för tvättstugemontage tro?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.