9 726 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Förslag på FTX vetilation.
Jo, med tanke på att detta med bal.flöde är en av dunder misstagen i deras gamla styrning (som för övrigt togs fram jätte snabbt inför ett test och rekommenderades inte av de själva) och att jag bl.a. till deras produkt chef påtalat detta, så borde de ha fixat det i den nya. Det är nog bara en miss i manualen. Om inte annat så går det ju att fixa med nyare mjukvara, men jag tror på dig/dom att det redan finns där.
Lyfter min gamla tråd. Tänkte bara tala om att det blev en Renovent M300 med sommarbypass. Kör den på full mutter 300m3/h)ett tag nu för att dra ut lite eventuell fukt men den går skapligt tyst ändå. Vid 150m3/h som jag planerar att köra med så är den i princip ljudlös. Är nrelativt nöjd (utan att ha något öht att jämföra med).Lite röriga menyer och mer avfrostningstid med sänkt tilluftflöde som följd än jag hade räknat med men det är antagligen som det skall (börjar redan vid ca 2 minusgrader). Verkar effektiv iallafall, ingen störande kall luft vid tilluftsdonen med en utetemp på -5 trots avsaknad av tillsatsvärme.
Nån som vet vilka prylar som behövs för att balansera och ställa in till och frånluftsdon eller måste jag ta in en ventfirma för det?
Nån som vet vilka prylar som behövs för att balansera och ställa in till och frånluftsdon eller måste jag ta in en ventfirma för det?
Det aggregatet har ju konstantflödes reglering, så total flödet bör du kunna ställa i aggregatet (jag har dock inte läst manualen). Detta skulle jag sedan verifiera med att mäta strömförbrukningen och jämföra med grafen i databladet. För att kolla att det är rimligt. Alla don bör också justeras rätt, krävs mätutrustning som en normal privat person inte köper (ps. jag är inte normal!). Om du vill kan du ställa alla don ungefär lika (om de skall ha samma flöde), men kanske lite skillnad om något don är 'längre' bort. Går att komma en bit på väg genom att kolla datablad på don.
Om det hade varit ett aggregat där du inte kan se flödet överhuvudtaget, så skulle du vara helt lost.
Är det en nyinstallation (eller storförändring?) måste en OVK göras, så då får du inställning på 'köpet'.
Glöm inte att frånluft flödet skall vara lite högre än tillluft flödet, så det blir lite undertryck i huset. Då det är ett aggregat med flödesreglering så behöver denna skillnad inte vara så mycket (kanske näst intill inget?)).
Om det hade varit ett aggregat där du inte kan se flödet överhuvudtaget, så skulle du vara helt lost.
Är det en nyinstallation (eller storförändring?) måste en OVK göras, så då får du inställning på 'köpet'.
Glöm inte att frånluft flödet skall vara lite högre än tillluft flödet, så det blir lite undertryck i huset. Då det är ett aggregat med flödesreglering så behöver denna skillnad inte vara så mycket (kanske näst intill inget?)).
Har satt frånluften till +10m3/h jämfört med tilluft. Finns massor av inställningsmöjligheter som jag inte satt mig in i ännu. det är ett nybygge. Man vad är en OVK?Mich skrev:Det aggregatet har ju konstantflödes reglering, så total flödet bör du kunna ställa i aggregatet (jag har dock inte läst manualen). Detta skulle jag sedan verifiera med att mäta strömförbrukningen och jämföra med grafen i databladet. För att kolla att det är rimligt. Alla don bör också justeras rätt, krävs mätutrustning som en normal privat person inte köper (ps. jag är inte normal!). Om du vill kan du ställa alla don ungefär lika (om de skall ha samma flöde), men kanske lite skillnad om något don är 'längre' bort. Går att komma en bit på väg genom att kolla datablad på don.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Obligatorisk ventilationskontroll
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1631&epslanguage=SV
måste göras en gång vid nybyggnad av 'En- och tvåbostadshus med FT-ventilation'
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1631&epslanguage=SV
måste göras en gång vid nybyggnad av 'En- och tvåbostadshus med FT-ventilation'
Redigerat:
Frånluftflödet mäts med en tratt över donet. Svema.
Tilluft kan mätas i kanal med tex Tsi ,eller om donet har k-faktor mäts ett diff tryck och flödet räknas ut.
Man kan ju mäta tilluft med påse och klocka tiden det tar.
Har faktiskt provat de flesta sätt....påse var kul men osmidigt.
Tsi är vanlig....ställ in cirkulär kanal o dimension o vips har du flöde i lit/sek.
Tilluft kan mätas i kanal med tex Tsi ,eller om donet har k-faktor mäts ett diff tryck och flödet räknas ut.
Man kan ju mäta tilluft med påse och klocka tiden det tar.
Har faktiskt provat de flesta sätt....påse var kul men osmidigt.
Tsi är vanlig....ställ in cirkulär kanal o dimension o vips har du flöde i lit/sek.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden