Ventilation
exerg: Har du 20 grader i rummet har du säkert 22 grader vid taket där frånluftsventilerna sitter och då behöver du egentligen ingen eftervärme.Tilluften blir ändå 16-18 grader vid en utetemperatur på -15 grader, lite beroende på hur hur luftmängderna är ställda. En del aggregat sänker automatiskt tilluftsmängden temporärt när temperaturen understiger den temp som du ställt in
Tjoa: Brukar inte vara några problem att byta ut fläkten. Kan du inte själv så be något plåtslageri eller ventilations firma att göra det. Svårt att säga priser när man inte vet hur den ser ut, eller hur stor den är. kan du lägga upp en bild kanske.?
systemfel: Har lärt mig lite. har man inga problem behöver man inte laborera med kryp grunden. Hade jag varit dig så hade jag låtit den vara som den är. Funkar den nu så funkar den i morgon med. Det jag hade gjort . inspektera krypgrunden den kanske en gång varannan månad titta till skivor trä lukta där inne mm. har du ingen plast på marken i din kryp grund bör du lägga in det. Sätt in en fukt
Mellanbarn: I mina ögon ser det inte ut som en kolfilterfläkt. Finessen med kolfilterfläkt är ju att den släpper ut luften i samma rum som den suger, det märks tydligt på fläkten om det finns ett utsläpp för det. På så vis påverkar den inte ventilationen i övriga rum i huset. Om fläkten däremot skickar ut oset i någon ventilationskanal är det inte en kolfilterfläkt.
Pongu: Är det bara badrummet du vill ventilera är ju en PAX-fläkt billigt och enkelt.
J.A: Vi kommer att ha golvvärme, så det finns inga radiatorer som kan fånga upp ev kallras.
y98matan: Om inte budgeten sätter stopp skulle jag gå på ett FTX-system. Då får du perfekt ventilation och kan balansera den för att slippa oönskade effekter. Det kostar förstås lite mer. Men det ger också ett bra resultat.
Peter_K: Alla skarvar är popnitade med minst 2 nit (lite trångt ibland) tejpen är bara för säkerhetsskull.
FrittDrag_II: Frånluften som komme till FTX'en kommer helt klart bli lite kallare, samtidigt har du haft en form av "värmeåtervinning" när du kört luften genom grunden (uppvärmning av golvet). Gäller bara se upp när man väljer fläkt och aggregat m.m. att man inte får övertryck i grunden.
dragkroken: Varför inte "Pimpa till" badrummet - jag har precis pimpat hela bottenvåningen med högtalare i taket. :cool: Min sambo har än så länge inte förstått detta men det dröjer nog inte länge tills hon förstår fördelen med bakgrundsmusik med bra kvalité jämfört med en liten klockradio i köket :D som snarast irriterar mer än stimulerar... Skulle det bli behov för lite party-volym så
beerfueled: Nu är OVK:n gjord och godkänd om de inte hittade något i någon annan lägenhet (jag var hemma när mätningarna gjordes). De hävdade att tilluften uppfyller de krav som fanns när systemet installerades (när huset byggdes då antar jag). Däremot framkom det att den fläkt som skall dra luften från mitt kök och badrum har stått stilla en längre tid, att den stod stilla kom inte till
Thomas59: Ingern expert men har funderat på ett liknande problem. Det finns styrbara 2-lägesväxlande 5-stegstrafon. Trappkopplade borde dom ge dig 4 lägen att välja på med tex en strömbrytare/timer. De flesta ventilationsmärken bla SystemAir har sådana. Se tex REU 1.5 TRANSFORMER från SystemAir.
mexitegel: Om du har ett öppet trapphus kan du sätta en takfläkt som trycker ner värmen till bottenvåningen. Ska tydligen vara effektivt säger de som provat.
storkarp: shootking. Kunde inte telefonbeställa heller? har aldrig hört att det skulle vara några problem med rinkaby rör. de skall ha gratis frakt men en grundavgift på alla köp på 128 kr tror jag.
HusByggarTomten: Använd Fresh 90 (ställbar). Sätt dom bredvid fönstret, högt, så att överkant på ventilen är samma som överkant på fönstret. Under fönstret vill du nog inte ha dom..
mexitegel: OK, ska göra det. Men en följdfråga om ni orkar med: Vad är bäst, kanalfläkt eller takfläkt. De jag tittat på i ventilationsbutiken.se verkar kanalfläkarna vara både tystare och dra mindre ström jämfört med takfläktarna vid ett givet flöde. Spelar det någon roll? Antar att takfläkten är enklare att rengöra men om man monterar kanalfläkten rätt så blir det inte så mycket
FrittDrag_II: Att ändra till 125 kanal den biten hjälper helt klart, frågan är lite hur mycket luft du vill suga ut. Kontrollventiler (vanliga frånluftsdon) har lika om inte bättre förhållande mellan ljud och strypning. Spjäll används nästan aldrig i vanliga villaventilation, bara en onödig kostnad. Undantaget hos dig kan vara kanalen till övervåningen som kanske kan behöva ett spjäll om man
Kukilon: Vill tacka för svaren. Automatspjället verkar vara precis vad jag söker.... inte för att jag kände till att man ens kunde koppla in fläkten i den befintliga frånluftskanalen.
Ander_s: Hittat fler trådar i ärendet. Moderator, ni kan ta bort denna tråd.
FrittDrag_II: Lusitg firma som vill ha det helt tätt, rekommenderat är att man skall ha ett fönster öppet under injustering för att kunna mäta flöde helt rätt. Vid så små luftflöde/kvadratmeter som man har i en villa påverkar det dock inte så mycket. Även bör det vid injustering inte vara för blåsigt ute.
exerg: Något lite vid gynnsam väderlek och vindstilla men blåser det det allra minsta mot ytterväggsgallret är det kört.Ibland räcker det med det sug som skapas när du öppnar ytterdörren för att draget i kanalen "vänder". Risken är sedan att självdraget aldrig kommer igång igen då baksuget har kylt ner plåtröret och den termiska stigkraften försvunnit.Självdrag fungerar i stort sett
Consensus: Slippa kallt drag => FTX. Svårt att se annan lösning när man har fjärrvärme.
62_an: Tack för tipset! Jag fick tag på en list idag från Lindab som kanske fungerar. Men jag vet inte temptåligheten än. Om inte den funkar får jag höra med dom du föreslog. /L-O
Tjoa: Som svar..nej det finns det inte, Tycker också att de är rätt intet sägande... Minns att jag var inne i en monter på nån byggmässa för några år sen, där de hade lackerat upp lite don i andra färger...typ silver metalic med klarlack på ,blå metalic och lite andra färger, sen byggt upp ett designat rum runt dom... Men det är väl det närmaste jag sett. Du får väl be nån som kan
MickeK: Kolla mitt inlägg under juridik , "Radonbidrag + Rot avdrag" Kortfattat: Det du skriver stämmer men övertigande arbetskostnader kommer man nog att kunna göras ROT avdrag på . Om man är van att läsa myndighets texter/lag texter så kan man ju se detta. Inga rot avdrag på bidraget...men allt det som blir kvar.
antelund: ... eftersom vårt hus värms med fjärrvärme. Huset byggdes -54 med självdragsprincip. Har sett diverse anordningar att sätta på skorstenen. 1. Rotorventilator eller ejectorvariant, vad kan tänkas öka självdraget i skorstenen mest? Hoppas att något kan förbättra frånluften utan mekaniska varianter. Har dock idag en mekanisk fläkt i badrummet och tillsammans med köksfläkten är de
Tjoa: Testa hos din lokale plåtslagare/ventilationsfirma. de har hemma eller kan ta hem på nån dag bara. Ju tyngre matta ju mer dämpar den. vill man överkursa kan man ta markisolering, de är ju dock i skivor, men har absolut bäst ljudabsorberande förmåga. Ja det gör stor skillnad.
antelund: Hej! Är i startgroparna med inredning av vinden och skall dessförinnan lägga om taket. Avluftaren till avloppet kommer lite missprydande upp mitt på en av gavelväggarna och löper vertikalt upp genom taket. Är det möjligt att vinkla detta rör 90 grader och leda det ut genom taket så nära golvet som möjligt. Fördelen är att väggen blir fri för tex TV eller tavlor. Tanken är att
Ved?: Dessa svar känns bra,lättarbetade rör och även billigare.