11 753 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Välja och dimensionera FTX till nybygge
Saxat ur manual till systemair vr700 E.villafors skrev:
Sommardrift
När tilluftstemperaturen blir högre än inställt
värde kopplas värmeväxlaren automatiskt ur
genom att rotorn stannar (sommardrift). Om
frånluftstemperaturen blir lägre än utomhustemperaturen
(exempelvis om huset är försett
med aircondition) startar åter rotorn. Frånluften
bidrar då till att kyla ner tilluften i värmeväxlaren.
Lampan 12, (fig. 3) lyser när rotorn
står still.
Är det inte den funktionen du är ute efter?
Angående återföringen av frånluft till tilluften så är det ett mindre eller inget problem alls. Det är ju inte så att just luften från toalettskålen kommer tillbaks som tilluft, utan det är en bråkdel av frånluften taget som ett genomsnitt av luften som dina frånluftdon samlar upp. Det blir ingen försämring av inomhusluften eftersom det är samma luft som kommer tillbaka så att säga.
I slutändan handlar det om att få ett tillräckligt luftombyte i huset, vilket beror på dina totala luftflöden på uteluft och avluft.
Mindre villaggregat har inte ens renblåsningszon.
I slutändan handlar det om att få ett tillräckligt luftombyte i huset, vilket beror på dina totala luftflöden på uteluft och avluft.
Mindre villaggregat har inte ens renblåsningszon.
Tjoa
Jag blandade ihop deras plattväxlaraggregat med VM motströmsväxlare.
Så det får bli VR med roterande växlare.
Är det någon som vet hur styren funkar, jag pratade med "teknisk support" på Systemair idag, men han visste inte vad kylåtervinning var för något...hade han aldrig hört talas om.
Man skulle vilja styra växlaren med en 0-10V, eller är det så illa att det är en on/off styrning på den?
Enligt muntlig uppgift hade Systemair inte heller takhuv, men det har dom ju bevisligen. Någon som har erfarenhet av takhuven THB200?
Jag blandade ihop deras plattväxlaraggregat med VM motströmsväxlare.
Så det får bli VR med roterande växlare.
Är det någon som vet hur styren funkar, jag pratade med "teknisk support" på Systemair idag, men han visste inte vad kylåtervinning var för något...hade han aldrig hört talas om.
Man skulle vilja styra växlaren med en 0-10V, eller är det så illa att det är en on/off styrning på den?
Enligt muntlig uppgift hade Systemair inte heller takhuv, men det har dom ju bevisligen. Någon som har erfarenhet av takhuven THB200?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden