B
b2b2: Yit, Bravida Dessa aktörer finns över hela landet.
1 svar · 777 läst
Y
y98matan: Ventilationsbutiken är dock inte dyra på allt. Det var därför jag handlade från två nätbutiker. Så det lönar sig att kolla upp delarna man behöver hos olika handlare.
9 svar · 15,0k läst
J
jalex: Hej. Fick efter långt om länge kontakt med den lokala ventilationsfirman igår. Vi skulle kontakta varandra till veckan igen men han hade priser på flexit S7R tror jag. Så jag undrar om det finns erfarenheter kring detta aggregat här ute på forumet. SL4R räcker inte till så det måste upp en storlek... FLEXIT funkar de? MVH Alex
0 svar · 1,6k läst
E
exerg: Jag har ett åxå. "Villasparbössan" från PM-Luft som det hette då. Fläktarna la av för 10 år sen så det fick bli kanalfläktar på rören istället. Kusligt likt Heru i konstruktionen fast med plana filter istället för påsdito.
6 svar · 4,7k läst
M
MikroSivert: [citat] Visst har du en poäng i detta. Men eftersom variationen av radongasalten långt ifrån är konstant över tiden, så räcker det gott och väl med spårfilm. Men man kan ju tänka på att det finns olika kvalitet (noggranhet) på spårfilmsdosor också. ;) Finns ju en del blåbetonghus med självdragsventilation, där radongashalten till stor del är beroende på luftomsättningen. Och
6 svar · 4,4k läst
H
hheheh: Kolla i databladet för PAXen, där har jag för mig att det står kapacitet vid olika kanalstorlek och längd.
1 svar · 884 läst
B
Beeza: Har tänkt sätta en frånluftsfläkt på den oinredda vinden i vårt 2-planshus och vill ha frånluftsdonen på övervåningen. Huvudregeln är ju friskluft in i sovrum & vardagsrum och smutsig luft ut i kök och badrum. Hade tänkt ta in luften på nedervåningen (kontor, vardagsrum) och ut ur 3 sovrum plus badrum på övervåningen. Köket på nedervåningen har egen fläkt. Ser ni några
0 svar · 1,8k läst
L
lena26: Och är det en bra lösning att han rekommendera att jag nu täpper igen ena ventilen helt i mitt badrum? man blir ju snurrig :eek:
29 svar · 81,8k läst
·
T
Tjoa: Känns som du skulle få mer svar här----> http://www.vetenskapsforum.com/index.php?PHPSESSID=d34ee5cc728e55e69bcebc02090ca57b&action=forum Då detta mer handlar om matematik än ventilation.
1 svar · 3,1k läst
L
Lasse B: Jag som hade markradon gjorde så här i sammråd med kommunens rådgivare som också beviljade bidrag ( det är ett tag sedan) Ner i grunden och sätt två lager isolering i "taket" d.v.s. undersidan av golvet i bottenvåningen, fräste upp en vädringsslitts i fönstert på underväningen la en plast över hela botten på grunden hålls fast av lite sand på innsidan av grunden knackade upp
5 svar · 8,9k läst
M
Malino: Har kollat runt lite till, är alternativet bergvärme o frånluftsmodul en bättre idé? Någon som har erfarenhet? Lönar det sig att komplettera med frånluftsmodul? Tacksam för hjälp!
1 svar · 2,2k läst
T
Tjoa: Nä, man måste inte dra fläkten till im kanalen utan man kan sätta en ventil i köket precis som du säger. MEN du missar ju hela grejen med att ha en kåpa ( spiskåpa utan motor.) Om du sätter in en kolfläkt kommer du att ha ca 10-12l/s i flöde i köket. Om du kopplar en kåpa till ditt utsug kommer du få 10-12l/s i grundflöde och ca 30-40l/s i forceringsflöde. Som du vill ha det nu
1 svar · 2,9k läst
A
aic: Kloka ord från IT-snubben. Angpående isoleringen så räcker troligen EI-15 klass på isoleringen. Det är vanligtvis en mineralullsisolering som är 30mm tjock. Gå till en affär typ Ahsell och fråga efter EI-15 isolering till en 125mm spirikanal.
3 svar · 2,2k läst
A
AndersS: Isolera men också se till att det horisontella röret har en svag lutning mot ventilen så att ev. kondens rinner utåt. Det kan även bli lite svartmögel om ventilen mynnar ut på väggen och precis under nock, men det är bara att tvätta av någon gång per år.
1 svar · 946 läst
T
Tjoa: Lägg en direkt länk till aggergaten på tillverkarnas hemsida, där det går att läsa lite om dom. Få orkar sitta att leta själv bland olika agg tillverkares hemsidor. (Mig inkluderad eftersom jag gör det allt för ofta på jobbet, och svär över deras inkompetenta web designers som fan inte ens kan lägga in en sök funktion på hemsidorna)
1 svar · 2,8k läst
T
Tjoa: Det går att räkna på om man vill, men det beror ju på vilket flöde (liter per sekund) du har genom donet. Men ett exempel kan ju vara att om det är en 125 kanal med ett rätt strypt frånluftsdon som ger ca 15l/s som brukar vara normalt flöde i ett badrum, kan du dra bort gummi listen som brukar sitta längst ner på en dörr så räcker det. typ 5 mm.:D exakt och bra va....;)
2 svar · 7,2k läst
G
Grandma: Tänkte bara meddela att systemet har gått/går bra nu i en månads tid. Verkningsgraden på 70% just nu. Bra? Dåligt? Nånting man kan finjustera?
20 svar · 13,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Har du ingen fläkt ngn stans som ständigt går så är det nog "självdrag". Då kan du sättaq in friskluftsventiler i rummen. Jag använder sådana "Fresh 80" som ovanstående skrev om i min sommarstuga. En i varje rum, och sedan en i vardera gavel högt upp för att få ut den varmare stugande luften. Sedan bör du ha en separat ventil som tillluft till din kamin - annars kommer du
10 svar · 4,4k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Jag tycker liknar väldigt mycket en ozongenerator jag har ligande på lagret. Fast den jag har har ingen timer utan bara går, fungerar jättebra till att ta bort olika lukter man man skall absolut inte vistas i lokalen. Mer om ozons inverkan på hälsan kan man googla om hur länge som helst. Lite off topic: Var för något år sedan ett reportage på dansk TV (liknande "Plus") om en speciell
2 svar · 13,1k läst
J
J.A: Näää... helt tät källare kan/vill vi ju inte ha. Men tack för att du delar med dig av dina kunskaper :)
4 svar · 1,2k läst
A
addex: sitter tillluftventiler i sovrum vardagsrum. Har kamin i vardagsrummet med. Sitter vanligt självdrag i toaletter.
2 svar · 1,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: För att svara TS då, jag tycker väggventiler är bättre. Större yta och lättare att hålla rena. Och bara tilluftsventiler i rum där du inte har frånluft så att säga.
8 svar · 7,3k läst
T
Tjoa: Spelar ingen större roll, men tänk på att du sätter den så att den inte stör. Typ mot grannens sovrumsfönster, jämte ditt sovrumsfönster, Tänk också på att du ska få plats att isolera den och uteluft kanalen. Så för att göra det lite smidigt så behöver man inte dra ute och avluft kanaler onödigt långa.
1 svar · 833 läst
Consensus
Consensus: Öppna aggregatet först för att se om frånluftsfläkten roterar som den ska. Kolla även kontaktdonen så att inte glappkontakt föreligger.
3 svar · 1,7k läst
R
robsarve: Har redan en braskasett installerad och kör fram till på torsdag på Olja i en kombipanna (sen åker den ut) tyvärr räcker det inte för att ge tillräckligt med drag i systemet ens idag.
10 svar · 1,2k läst
J
J.A: Tack för tipset! Flexit ska kollas :)
2 svar · 1,2k läst
J
jakbse: Jag kör tiluft till relaxen och frånluft från tvättstugan som ligger precis bredvid. Tycker det fungerar bra. Argumentet för detta är att vi tvättar 3 dagar i veckan och använder relaxen var 14:de dag. Det hänger alltså tvätt i tvättstugan mer eller mindre alltid och det känns viktigt att dra ut all luft från källaren den vägen.
3 svar · 1,4k läst
M
matsblix: Tackar för svaret, Det är ju onekligen lite trassligt att komma åt att mäta... men det är som du säger antagligen det vettigaste. Återkommer igen efter jag har mätt
2 svar · 1,1k läst
I
inez: Scenic: Kanske kan du hänvisa till de studier du nämner? Visst är det ett viktigt och svårt ämne! Trodde inte heller tråden skulle leva så länge men det är kul att folk har engergerat sig. Tycker jag lärt mig mycket utav er och är otroligt tacksam för alla synpunkter.
83 svar · 18,2k läst
fantasi
fantasi: Håller på och renoverar badrummet i källaren och vi har två stycken ventiler i ytterväggen. I den ena har vi låtit installera en paxfläkt med kallrasskydd och i den andra är det tänkt att vi bara ska ha ett enkelt galler som gärna går att stänga manuellt. Skulle inhandla ett sådant idag men blev inte riktigt klok på vilken jag skulle ha :confused: Hålet är rektangulärt 130*130mm
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.