Hur vet jag att det är rätt flöde på luften (in/ut) i huset när det är självdrag?

- Om jag tätar förnstren för bra finns det en risk för att det kommer in för lite luft..
- Öppnar jag upp med in-luftshål så finns det risk att det kommer in för mycket luft och det blir kallt i huset..
-Lika så gäller om jag öppnar upp ut- luftsventilerna..

Hur vet man vad som är rätt mängd luft in i huset resp ut ur huset?

det vet du inte.

Man kan se att det rör sig med lite puff puff rök teknik, men att mäta nja, inget jag skulle skriva i sten.

Det är ju rentutav skitsvårt att mäta flöden på en FTX, man sitter med formler på tryckfall mm. Aggregat med display verkar exakta, men i själv verket är de oftast bara uppskattningar på flöde utifrån fläktvarvtalet. Stämmer inte alls med verkligheten.

Att då mäta luftflöden på självdrag måste vara helt omöjligt. Var skulle man överhuvudtaget mäta? Luft kommer ju in överallt, och ut likaså.

Consensus skrev:
Det är ju rentutav skitsvårt att mäta flöden på en FTX, man sitter med formler på tryckfall mm. Aggregat med display verkar exakta, men i själv verket är de oftast bara uppskattningar på flöde utifrån fläktvarvtalet. Stämmer inte alls med verkligheten.

Att då mäta luftflöden på självdrag måste vara helt omöjligt. Var skulle man överhuvudtaget mäta? Luft kommer ju in överallt, och ut likaså.
Ha ha.. så sant. Skulle det inte vara för att man litade blint på k-faktorer så skulle man ju inte ha en aning.

Men om det nu kommer in luft "överallt" (genom dörrar, fönster och skafferiet) så kan man väl fortfarande styra flödet genom huset genom att strypa utflödet (köksfläkten, öppna spisen och toa)?

Om man stänger alla ut-luftsventiler kan det ju inte bli något vidare drag i huset?
Samtidigt behöver man ju ha lite flöde så inte fukt stannar kvar men det är onödigt med storm i huset för det. :)

Jo, men du kan inte mäta hur mycket du släpper igenom.

Mäta å mäta, är det varken instängt eller korsdrag så byxbenen fladdrar och inga problem med immiga rutor osv är det troligen rätt så bra?

Hur vet jag att det är rätt flöde på luften (in/ut) i huset när det är självdrag?
Anlita en vent firma som mäter upp frånluftsflödena en kall eller sval dag.

- Om jag tätar förnstren för bra finns det en risk för att det kommer in för lite luft..
Ja

- Öppnar jag upp med in-luftshål så finns det risk att det kommer in för mycket luft och det blir kallt i huset..

-Lika så gäller om jag öppnar upp ut- luftsventilerna..
Då kan du kanske stänga någon eller några

Hur vet man vad som är rätt mängd luft in i huset resp ut ur huset?
Anlita vent firma

Lycka till, MVH

Redigerat:
Raukas skrev:
Anlita en vent firma som mäter upp frånluftsflödena en kall eller sval dag.
Hmm... var mäter man då? Detta är oerhört svårt att mäta när man har mekanisk till- och frånluft. Hur blir det inte då med "självdrag"?

Det är inte "oerhört svårt" att göra luftflödesmätningar om man har god erfarenhet och rätt förutsättningar i form av bra instrument och tillräckliga mätsträckor etc.
Visst kan det skilja sig från en mätning till en annan men i regel får man ett tillförlitligt resultat.

Man kan mäta med "mätstos" typ Svema eller liknande över självdragsventilen men ofta kontrollerar man bara självdrag med rök. Den luft du får ut ur ventilerna, får du in i huset.
Enkelt va? :)

Redigerat:
Raukas skrev:
Man kan mäta med "mätstos" typ Svema eller liknande över självdragsventilen men ofta kontrollerar man bara självdrag med rök. Den luft du får ut ur ventilerna, får du in i huset.
Enkelt va? :)
Ja men eftersom det är självdrag varierar ju flödena beroende på årstid och temperatur utomhus /inomhus.
Så att mäta hur mycket luft som passerar en dag funkar ju, men värdet kan ju va helt annorlunda nästa dag.
Därför hävdar jag nog att exakt veta hur mycket som passerar är nära på en omöjlihet.

Men är det så att man vill veta exakt, så får man nog installera mekanisk ventilation av någon form.

Som vi alla vet varierar flödet när du har självdrag, men mäter du vid olika temp o vind så får du ju ett exakt luftflöde vid olika väder o vind förhållanden och vet du vädret vet du flödet.

Sedan är ju det exakta flödet INTE det mest relevanta utan att det drar i s-ventilerna och att du får in uteluft i huset. Sedan skall man vädra mycket, speciellt under den varma årstiden.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.