Y
När jag var och rev i lägenheten som ska renoveras åt min mor, så hörde jag återigen ljudet från grannen under. Blev ju full med ångest att mor ska behöva bo i sådant lyhört ställe.

Men så började jag lokalisera ljudet och tror det mesta komifrån tilluftskanalen där jag plockat bort donen så de stod helt öppna.

Väl här hemma började jag söka efter ljuddämpande don, men hamnade här på forumet om ljuddämpare. Första ljuddämparen jag hittade trodde jag var ett rör man bara petade in precis innanför donet.

Efter att läst fler inlägg anar jag att fallet inte alls är sådant utan handlar om mer central placering..

Finns det lösningar man kan ta till utan att riva väggar, tex speciellt don eller någon ljuddämpare man bara kan pressa in så den hamnar precis före donet?

(Nu funderar jag på öppna några väggar, kleta ljuddämpande massa på rören, och peta in isolering i väggarna då de var tomma idagsläget. Eller kanske råka lämna kvar en tvättsvamp bakom donet, hehe.. ja jag vet att man inte får påverka luftflödet egentligen...)

Kortfattat; finns det små ljuddämpare man bara kan peta in i befintligt rör?

Jag tror inte det. En sådan skulle ju också strypa flödet en hel del.

De dämpare som finns är ämnade att sättas centralt.

Naturligtvis kan man placera ljuddämpare i närhet till donen. De ersätter en bit av röret, alltså finns inte (vad jag vet) någon som går att trycka in i röret (finns nog en mycket bra naturlag förklaring till det). Det är 'vanligt' att man sätter flexljuddämpare precis innan donen. Ljuddämpare är av fullflödes typ och påverkar inte tryckfallet.

Tänk på att själva donet också dämpar ljud. Så när donet var borta, så låter det mera. Tänk också på att när du förändrar inställning på donet eller tar bort det, så påverkas luftflödet i andra don också, t.ex. hos grannen.

Y
THE MACHINE skrev:
Kolla på denna länk, har använt dom i jobbet med gott resultat.[länk]

Nu börjar det likna något. Är dessa dyra måntro?
Kanske man inte behöver byta till några fulare don ändå.
:)

Vet faktiskt inte vad dom kostade, jag bara beställde satte dit dom, pappers skötandet låter jag till dom inne på kontoret, men det är ju bara skumplast så blodigt kan det inte va..

Hoppas att det löser sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.