1 351 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ventilation i relax när huset har mekanisk frånluft
tja!
mitt älvsbyhus har mekanisk frånluftsventilation. nu funderar jag vad som är bäst för att lösa ventilationen i relaxen på 32m2 med bastu,bubbelpool och dusch. för närvarande så sitter det en frånluftsventil i hallen utanför och en tilluftsventil i relaxen men det räcker inte till ens när jag kör centralfläkten på högsta fart. kanske flytta frånluftsventilen till relaxen i närheten av bastun och duschen eller ett separat ventsystem i relaxen med fuktstyrd frånluftsfläkt?
förslag?
mitt älvsbyhus har mekanisk frånluftsventilation. nu funderar jag vad som är bäst för att lösa ventilationen i relaxen på 32m2 med bastu,bubbelpool och dusch. för närvarande så sitter det en frånluftsventil i hallen utanför och en tilluftsventil i relaxen men det räcker inte till ens när jag kör centralfläkten på högsta fart. kanske flytta frånluftsventilen till relaxen i närheten av bastun och duschen eller ett separat ventsystem i relaxen med fuktstyrd frånluftsfläkt?
förslag?
Jag tycker att din ventilation går åt fel håll. Du borde ha frånluftventiler i dusch och bastu. Tilluften borde inte komma utifrån. Stäng tilluftventilen och ordna en passage för tilluft där dörren finns till relaxavdelningen, så att tilluften kommer från resten av huset.
/Hasse
/Hasse
Hej!
I mitt Älvsbyhus har jag monerat en fuktstyrd frånluftsfläkt för att ventilera bort fukten från dusch och bastu, det fungerar bra.
Jag vill ju inte att all fukt ska komma in i resten av huset.
I mitt Älvsbyhus har jag monerat en fuktstyrd frånluftsfläkt för att ventilera bort fukten från dusch och bastu, det fungerar bra.
Jag vill ju inte att all fukt ska komma in i resten av huset.
Jag kör tiluft till relaxen och frånluft från tvättstugan som ligger precis bredvid. Tycker det fungerar bra. Argumentet för detta är att vi tvättar 3 dagar i veckan och använder relaxen var 14:de dag. Det hänger alltså tvätt i tvättstugan mer eller mindre alltid och det känns viktigt att dra ut all luft från källaren den vägen.
Klicka här för att svara