Jag skall installera tilluftsventiler för frisk luft i sovrummen och i allrummen i mitt nybyggda hus och väljer mellan att beställa tillvalet inbyggd tilluftsventil till mina sovrumsfönster och vanliga fasadventiler för tilluft med pollenfilter t ex av märket Fresh.

Mitt hus kommer att ha en bergvärmeanläggning av märket Nibe Fighter 1225-6 och en frånlufts modul Nibe FLM 30. Husets volym av luft är 433 kubikmeter.

Mina funderingar är om det räcker med några inbyggda tilluftsventiler i fönsterkarmen i några sovrumsfönster i huset för att fungera med anläggningen? ( Jag får det till 3 inbyggda tilluftsventiler i fönster på det nedre planet och i 5 fönster på det övre planet. Funderar även på ett tilluftsdon i köket.

Räcker detta för att förse anläggningen med frisk luft?

Släpper ett inbyggt tilluftsdon i fönsterkarmen igenom mindre mängd luft än en vanlig fasadventil? Tror inte att det skiljer så mycket.

Svårt att säga. Nytt hus, har du inte OVK-besiktning då?

Hur som helst så ska du inte ha tilluft i kök, däremot frånluft.

D
Ursäkta om jag lånar din tråd lite!

Ska man ha tilluft i badrum??

Daniel_K26 skrev:
Ska man ha tilluft i badrum??
Inte direkt utifrån.

Ingen som kan svara på TS fråga, vill också veta om fönsterventil eller fasadventil är att föredra. Ska sätta in i stugan till sommarn. Fråga 2: Det finns tilluftsventiler med termostat som reglerar inluften efter tempen ue. Hur drivs dessa? Batteri?

Hade jag trä väggar hade jag nog tagit fresh med utbytbara filter i då det faktiskt blir en del skit där...pollen, damm, avgas partiklar. Är det betong/tegel är det ju lättare att sätta fönsterventiler.

Dom med termotstat sitter det väl en fjäder i som utvidgar sig vid varm väderlek (öppnar sig)
Och drar ihop sig vid kall väderlek. (Stänger)

Consensus skrev:
Nytt hus, har du inte OVK-besiktning då?
Bemyndigande: 2–4 §§ förordningen (1991:1273) om funktionskontroll av
ventilationssystem.
Undantag från funktionskontroll
1 § Kravet på funktionskontroll gäller inte en- och tvåbostadshus med
självdragsventilation eller enbart mekanisk frånluftsventilation.

Så nä, det behövs inte en ovk kontroll på hans hus. Om inte jag missat nåt i lagtexten :D

OVK-besiktning i en och två bostadeshus behövs inte längre, OAVSETT ventsystem,

För att svara TS då, jag tycker väggventiler är bättre.
Större yta och lättare att hålla rena.
Och bara tilluftsventiler i rum där du inte har frånluft så att säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.