7 295 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Är inbyggd tilluftsventil i fönsterkarm eller vanlig fasadventil för tilluft bäst?
Jag skall installera tilluftsventiler för frisk luft i sovrummen och i allrummen i mitt nybyggda hus och väljer mellan att beställa tillvalet inbyggd tilluftsventil till mina sovrumsfönster och vanliga fasadventiler för tilluft med pollenfilter t ex av märket Fresh.
Mitt hus kommer att ha en bergvärmeanläggning av märket Nibe Fighter 1225-6 och en frånlufts modul Nibe FLM 30. Husets volym av luft är 433 kubikmeter.
Mina funderingar är om det räcker med några inbyggda tilluftsventiler i fönsterkarmen i några sovrumsfönster i huset för att fungera med anläggningen? ( Jag får det till 3 inbyggda tilluftsventiler i fönster på det nedre planet och i 5 fönster på det övre planet. Funderar även på ett tilluftsdon i köket.
Räcker detta för att förse anläggningen med frisk luft?
Släpper ett inbyggt tilluftsdon i fönsterkarmen igenom mindre mängd luft än en vanlig fasadventil? Tror inte att det skiljer så mycket.
Mitt hus kommer att ha en bergvärmeanläggning av märket Nibe Fighter 1225-6 och en frånlufts modul Nibe FLM 30. Husets volym av luft är 433 kubikmeter.
Mina funderingar är om det räcker med några inbyggda tilluftsventiler i fönsterkarmen i några sovrumsfönster i huset för att fungera med anläggningen? ( Jag får det till 3 inbyggda tilluftsventiler i fönster på det nedre planet och i 5 fönster på det övre planet. Funderar även på ett tilluftsdon i köket.
Räcker detta för att förse anläggningen med frisk luft?
Släpper ett inbyggt tilluftsdon i fönsterkarmen igenom mindre mängd luft än en vanlig fasadventil? Tror inte att det skiljer så mycket.
Ingen som kan svara på TS fråga, vill också veta om fönsterventil eller fasadventil är att föredra. Ska sätta in i stugan till sommarn. Fråga 2: Det finns tilluftsventiler med termostat som reglerar inluften efter tempen ue. Hur drivs dessa? Batteri?
Hade jag trä väggar hade jag nog tagit fresh med utbytbara filter i då det faktiskt blir en del skit där...pollen, damm, avgas partiklar. Är det betong/tegel är det ju lättare att sätta fönsterventiler.
Dom med termotstat sitter det väl en fjäder i som utvidgar sig vid varm väderlek (öppnar sig)
Och drar ihop sig vid kall väderlek. (Stänger)
Dom med termotstat sitter det väl en fjäder i som utvidgar sig vid varm väderlek (öppnar sig)
Och drar ihop sig vid kall väderlek. (Stänger)
Bemyndigande: 24 §§ förordningen (1991:1273) om funktionskontroll avConsensus skrev:
ventilationssystem.
Undantag från funktionskontroll
1 § Kravet på funktionskontroll gäller inte en- och tvåbostadshus med
självdragsventilation eller enbart mekanisk frånluftsventilation.
Så nä, det behövs inte en ovk kontroll på hans hus. Om inte jag missat nåt i lagtexten
För att svara TS då, jag tycker väggventiler är bättre.
Större yta och lättare att hålla rena.
Och bara tilluftsventiler i rum där du inte har frånluft så att säga.
Större yta och lättare att hålla rena.
Och bara tilluftsventiler i rum där du inte har frånluft så att säga.
Klicka här för att svara